Автор:
Ренова Олена Всеволодівна – керівник «Народного художнього колективу» гуртка «Мистецтво бісероплетіння» Житомирського Центру творчості дітей і молоді, керівник гуртка-методист, майстер народної творчості.
Рецензенти:
Александрія Л.О. – заступник директора Житомирського Центру творчості дітей і молоді з навчально-виховної роботи, «Відмінник освіти України».
Ямчинська Г.В. - Заслужений працівник культури України, майстер народної творчості, доцент кафедри естетики, етики та образотворчого мистецтва Житомирського державного університету імені Івана Франка.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Бісероплетіння – різновид декоративно-ужиткового мистецтва з використанням перлів природного чи штучного походження. В останні роки мистецтво бісероплетіння знову набуло популярності, і все більше людей відкривають для себе красу і захопленість цього давнього ремесла.
Бісер (араб. бусра, штучна перлина) – дрібні, різнобарвні, круглі або багатогранні, скляні чи металеві зерна з наскрізним каналом. Бісер вперше почали використовувати в Стародавньому Єгипті. На території України бісер став відомий з часів Київської Русі та набув особливого поширення у 18-19 столітті.
Робота з бісером дисциплінує дітей, виховує працелюбність, посидючість, акуратність, старанність.
Програма гуртка включає поєднання техніки бісероплетіння з технікою традиційної поліської вишивки.
Актуальність даної програми полягає в тому, що у процесі навчання вихованці дізнаються про зміст і форми мистецтва бісероплетіння у поєднанні з вишивкою. Заняття гуртка є важливим засобом залучення підростаючого покоління до народної культури, до трудового життя, духовно збагачують їх.
Метою програми є:
- залучати учнів до мистецтва бісероплетіння;
- надавати практичну компетентність вихованцям в обсязі, необхідному і достатньому для того, щоб займатися нанизуванням бісером на аматорському рівні (як за зразком, так і з елементами творчості).
Основні завдання програми полягають у формуванні таких компетентностей:
- пізнавальної, що забезпечує вивчення та відродження місцевих національних традицій, відновлення старих зразків візерунків, мережив;
- практичної, що сприяє вивченню технік нанизування бісером для виготовлення речей, які необхідні у сучасному побуті;
- творчої, що забезпечує розвиток творчих здібностей вихованців, розвиває естетичний смак, фантазію, наполегливість, терпіння, працьовитість;
- соціальної, що сприяє пошуковій та творчій роботі щодо збереження традиційних взірців і застосування народних мотивів у сучасному одязі, прикрасах, аксесуарах, повсякденному інтер’єрі, популяризації одного із поширених видів декоративно-ужиткового мистецтва – бісероплетіння.
Програма включає три рівні навчання: початковий, основний і вищий.
Завдання початкового рівня:
- організація набору початківців, виявлення природних талантів, нахилів, здібностей та інтересів;
- ознайомлення вихованців з правилами техніки безпеки праці, з умовами навчання і вимогами до вихованців, з історією розвитку бісерного мистецтва, з кращими зразками народних прикрас з бісеру, з основами сполучення кольорів у виробах з бісеру, з прийомами декоративного оздоблення виробів;
- вивчення прийомів виконання технік нанизування бісером.
Завдання основного рівня:
- оволодіння основними прийомами і техніками нанизування бісеру та поєднування їх у виробах;
- виготовлення ескізів майбутніх виробів та вибір прийомів і технік для їх виконання;
- ознайомлення з основами сполучення кольорів у виготовленні виробів з бісеру;
- навчання вишивці бісером різними техніками;
- створення композиції узорів, естетичне оформлення виробів;
- слідкування за тенденціями сучасної моди, сучасного декору та творче їх використання у оформленні виробів з бісеру.
-
Завдання вищого рівня:
- створення власних ескізів майбутніх виробів;
- формування вмінь самостійно вибирати бісер і різноманітні матеріали для виконання майбутніх робіт, правильно поєднувати кольори;
- формування вмінь поєднання технік бісероплетіння з поліською народною вишивкою;
- створення виробів за допомогою перенесення поліських орнаментів на схему майбутнього виробу з бісеру;
- навчання основам композиційної побудови орнаментів у виробах з бісеру;
- формування художнього смаку в оздобленні виробу;
- виконання робіт кваліфіковано та якісно;
- навчання самостійно працювати з тематичними журналами та схемами, з науковою літературою.
Методи роботи:
- теоретичні: бесіди, робота з фаховою літературою, створення проектів виробів;
- практичні: виконання робіт різноманітними техніками нанизування бісером, поєднання бісероплетіння з вишивкою і в’язанням.
Форми роботи: фронтальна, групова, парна, індивідуальна.
Програма розрахована на дітей і підлітків віком 6 – 16 років.
Навчальна програма передбачає 4 роки навчання:
1-й рік – початковий рівень – 144 год. на рік, 4 год. на тиждень;
2-й рік – основний рівень – 216 год. на рік, 6 год. на тиждень;
3-й рік – основний рівень – 216 год. на рік, 6 год. на тиждень;
4-й рік – вищий рівень – 216 год. на рік, 6 год. на тиждень.
У ході навчально-виховного процесу використовується варіативність програми, яка орієнтована на розвиток творчого потенціалу, обдарованості дітей.
Навчальна програма пройшла апробацію впродовж п’яти років. Має високу технологічність та ефективність. Забезпечує досягнення прогнозованих результатів.
Необхідні інструменти та матеріали:
бісер, бусини, стеклярус, стрази, камінці; бісерна голка, нитка капронова, дротик, моно нитка; зошит у клітинку, кольорові олівці; робоча серветка, ножиці, застібки, верстат.
Початковий рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№№
|
Тема
|
Кількість годин
|
||
теоретичних
|
практичних
|
усього
|
||
1
|
Вступне заняття
|
2
|
-
|
2
|
2
|
Сторінки історії мистецтва бісероплетіння
|
2
|
-
|
2
|
3
|
Підготовка до роботи
|
2
|
2
|
4
|
4
|
Техніки нанизування. Паралельне нанизування. Об’ємні фігури
|
2
|
8
|
10
|
5
|
Паралельне нанизування. Пласкі фігури
|
2
|
14
|
16
|
6
|
Ланцюжки та стрічки
|
2
|
14
|
16
|
7
|
Ажурне нанизування
|
4
|
22
|
26
|
8
|
Виготовлення декоративних виробів, квітів на дротику
|
4
|
30
|
34
|
9
|
Виготовлення сувенірів
|
2
|
28
|
30
|
10
|
Підсумкові заняття
|
4
|
-
|
4
|
|
Разом:
|
144
|
26
|
118
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступне заняття (2 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з планом роботи гуртка. Показ робіт, виконаних гуртківцями минулих років.
Правила техніки безпеки та поведінки під час занять.
2. Сторінки історії мистецтва бісероплетіння (2 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з походженням бісеру, його виробництвом і застосуванням. Історія розвитку бісерного рукоділля. Ознайомлення з видами бісеру, його різновидами (намистинки, бусини, рисинки, стеклярус тощо).
3. Підготовка до роботи (4 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з матеріалами та інструментами:
- бісер і стеклярус;
- дрібне намисто;
- голки;
- нитки капронові;
- ножиці;
- альбом для узорів;
- фломастери або кольорові олівці;
- дріт;
- верстат
Складання узорів.
Закріплення нитки.
Практична частина. Нанизування бісерин за найпростішими зразками орнаментів.
4. Техніки нанизування. Паралельне нанизування. Об’ємні фігури (10 год.)
Теоретична частина. Загальне ознайомлення з різновидностями технік нанизування:
- паралельне нанизування;
- ланцюжки і стрічки;
- ажурне нанизування;
- мозаїчне нанизування;
- ткання.
Паралельне нанизування:
- виготовлення першого та наступних рядів;
- закріплення дроту або ниток.
Практична частина. Плетіння об’ємних фігурок: „Змій”, „Крокодил”, „Бджілка”, „Мишеня”. Запис схем. Вибір матеріалу.
5. Паралельне нанизування. Пласкі фігури (16 год.)
Теоретична частина. Особливості роботи з дротом. Вибір іграшок. Запис схем. Вибір матеріалу.
Практична частина.. Плетіння іграшок: „Бабка”, „Сонечко”, „Метелик”, „Рибка”, „Зайченя”, „Котик”, „Павук”. Оздоблення іграшок.
6. Ланцюжки і стрічки (16 год.)
Теоретична частина. Основні прийоми початку роботи, закріплення застібки. Запис схеми. Вибір матеріалу. Щільність плетіння.
Практична частина. Плетіння ланцюжків і стрічок: „Хрестик”, „Кільця” зі стеклярусом та рубкою; „Ланцюжок з атласною стрічкою”, „Квіточки”, „Зигзаг”, „Ланцюжок поверховий”. Виготовлення браслету, намиста на шию (на вибір гуртківців).
7. Ажурне нанизування (26 год.)
Теоретична частина. Вивчення схем ажурних ланцюжків: півромба, два з половиною ромба, нанизування прямого полотна.
Ознайомлення з поняттями: схема плетеного виробу, щільність роботи, зв’язка та її види.
Практична робота. Силення ажурних ланцюжків: півромба, півромба зі стеклярусом або рисинками, два з половиною ромба за схемою виробу.
Плетіння: браслетів, намиста, сумочки для мобільного телефону.
Закріплення застібки. Оздоблення виробу.
8. Виготовлення декоративних виробів, квітів на дротику (34 год.)
Теоретична частина. Запис схем. Правила запису схем: цифрові і схематичні. Вибір матеріалу.
Технологія виконання квітів, дерев та збір елементів у єдину композицію.
Практична частина. Виготовлення квітів: „Лілія”, „Волошка”, „Ромашка”, „Пролісок”, „Фіалка”, „Троянда”, „Мімоза”, „Нарцис”, „Тюльпан”, „Мак”.
Поєднання квітів у композиції. Доповнення за допомогою декоративної зелені.
Скручування дерев з бісеру та натурального каміння. Декоративне оформлення роботи.
9. Виготовлення сувенірів (30 год.)
Теоретична частина. Розробка ескізу майбутнього сувеніру. Розробка та вибір схем, їх запис. Вибір матеріалу, кольорів бісеру, намистин тощо. Робота з літературою по вибору сувенірів.
Практична частина. Виготовлення:
- святкових і вітальних листівок: „Тобі, вчителю!”, „З Новим роком!”,
„8 Березня”, „З днем народження!”;
- брошки „Лілія”;
- кулонів з ланцюжків;
- пасхальних композицій.
Декоративне оформлення робіт.
10. Підсумкові заняття ( 4 год.)
Теоретична частина. Виставка та захист робіт вихованців.
Прогнозований результат
Вихованці мають знати:
· прийоми і правила безпеки під час нанизуванні бісеру;
· основні види бісеру та його особливості;
· матеріали, інструменти і пристрої, які використовуються при роботі з бісером;
· кольорові сполучення у виробах з бісеру;
· схематичні та цифрові схеми і самостійно їх складати;
· особливості техніки паралельного нанизування;
· особливості ажурного плетіння;
Вихованці мають вміти:
· готувати та прибирати своє робоче місце;
· користуватися схемами виробу;
· виконувати основні техніки і прийоми нанизування бісером;
· закріпляти застібки у виробах і якісно їх виготовляти;
· використовувати набуті навички на практиці;
· закріплювати нитку у виробі;
· естетично оформлювати вироби.
Основний рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
|
Тема
|
Кількість годин
|
||
теоретичних
|
практичних
|
усього
|
||
1
|
Вступне заняття
|
3
|
-
|
3
|
2
|
Композиційна побудова узорів.
Технологія розробки ескізу виробу
|
6
|
3
|
9
|
3
|
Види орнаментів. Поліський орнамент
у виробах з бісеру
|
3
|
18
|
21
|
4
|
Тканні прикраси
|
3
|
12
|
15
|
5
|
Мозаїчні вироби
|
3
|
27
|
30
|
6
|
Техніка „цегляний стібок”
|
6
|
15
|
21
|
7
|
Ажурне нанизування. Плетіння
бісером по сітці
|
3
|
27
|
30
|
8
|
Плетіння прикрас. Кулони,
медальйони
|
3
|
45
|
48
|
9
|
Сувеніри і подарунки
|
3
|
30
|
33
|
10
|
Підсумкові заняття
|
6
|
-
|
6
|
Разом:
|
39
|
117
|
216
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1.Вступне заняття (3 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з планом роботи гуртка. Правила техніки безпеки та поведінки під час занять. Показ виробів, виконаних гуртківцями за літо.
2 .Композиційна побудова узорів. Технологія розробки ескізу виробу (9 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з поняттями: композиція виробу, рапорт малюнка, композиційний центр, симетрія, кольорове сполучення.
Поетапна схема розробки виробу:
- визначення форм і розмірів;
- розробка ескізів;
- вибір технік плетіння;
- складання схем виробів і елементів;
- вибір або розробка орнаментів;
- перенесення орнаментів на схеми виробів;
- вибір матеріалів, кольорів бісеру.
Практична частина. Виконання ескізу зразка. Перенесення малюнка на схему виробу з бісеру.
3. Види орнаментів. Поліський орнамент у виробах з бісеру (21 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з різновидностями орнаментів:
- рослинний;
- геометричний”;
- зооморфний;
- поліграфічний;
- предметний;
- пейзажний;
- геральдичний.
Особливості поліських орнаментів.
Практична частина. Виготовлення браслетів, ґерданів з використанням поліських орнаментів.
4. Ткані прикраси (15 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення із зразками тканих виробів. Робота з літературою. Виготовлення ескізу. Розробка схем і технік плетіння. Вибір матеріалу.
Практична частина. Виготовлення тканих прикрас: брелок, сережки,браслет.
5 . Мозаїчні вироби (30 год.)
Теоретична частина. Поняття про: мозаїчні вироби; збільшення, зменшення мозаїчного полотна. Запис схем. Вибір малюнка.
Практична частина. Виготовлення:
- браслету зразка прямого мозаїчного полотна;
- елемента „листок”;
- кольє „Трикутники”;
- кольє „Зигзаг”.
6. Техніка „цегляний стібок” (21 год.)
Теоретична частина. Послідовність виконання даної техніки:
· виготовлення першого ряду;
· виготовлення наступних рядів;
· додавання бісерин на початку і вкінці виробу;
· запис схем, вибір матеріалу.
Практична частина. Виготовлення зразків: полотна браслетів, сережок. Оздоблення сережок підвісками, браслетів застібкою.
7. Ажурне нанизування. Плетіння бісером по сітці (30 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з різновидностями варіантів плетіння по сітці. Розробка ескізів. Вибір схем та матеріалів.
Практична частина. Виготовлення зразків плетіння по сітці: „щільне наплетіння бісером”, „наплетіння бісером по дугах або хаотично”, „наплетіння камінцями”, „наплетіння бісеру та камінців”, „наплетіння до однієї бісеринки”, „наплетіння готових елементів з бісеру”. Виготовлення прикраси з наплетінням.
8. Плетіння прикрас. Кулони і медальйони (48 год.)
Теоретична частина. Робота з літературою. Виготовлення ескізу. Вибір матеріалів і технік.
Практична частина. Виготовлення кулонів і медальйонів: „Святковий”, „Оригінальний”, з рослинним орнаментом, з геометричним орнаментом.
9. Сувеніри і подарунки (33 год)
Теоретична частина. Розробка ескізу. Вибір схем, матеріалів та технік плетіння.
Практична частина. Виготовлення сувенірів: „Знак зодіаку”, „Дід мороз”, „Снігуронька”, „З Великоднем”.
Виготовлення подарунків: брошка „Лілія”, „Серденько”, „8 Березня”.
10. Підсумкові заняття (6 год.)
Теоретична частина. Підбиття підсумків роботи за навчальний рік. Організація виставки кращих робіт гуртківців. Завдання на літо.
Прогнозований результат
Вихованці мають знати:
· правила техніки безпеки під час роботи з бісером;
· вправи для зору, рук, хребта;
· основні закони кольорознавства;
· основи композиційної побудови орнаментів, види орнаментів,
· способи виготовлення прикрас;
· послідовність перенесення орнаменту на схему виробу з бісеру.
Вихованці мають вміти:
· виконувати вироби за схемами;
· виготовляти вироби ткацтвом, технікою „цегляний стібок;
· самостійно створювати моделі виробів;
· будувати схеми виробів;
· гармонійно поєднувати бісер з сучасними матеріалами;
· естетично оформлювати вироби.
Основний рівень, другий рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
|
Тема
|
Кількість годин
|
||
теоретичних
|
практичних
|
усього
|
||
1.
|
Вступне заняття
|
3
|
-
|
3
|
2.
|
Ознайомлення з давніми
українськими традиціями.
Оздоблення одягу і
предметів побуту національною
вишивкою та нанизуванням
|
1
|
2
|
3
|
3.
|
Ткацтво на верстаті
|
6
|
39
|
45
|
4.
|
Квіти на нитці і дротику
|
3
|
54
|
57
|
5.
|
Вишивка бісером і блискітками
|
3
|
24
|
27
|
6.
|
Петельна техніка
|
3
|
12
|
15
|
7.
|
Оздоблення одягу елементами виробів із бісеру. Броші, заколки, сережки
|
3
|
27
|
30
|
8.
|
Подарунки та сувеніри
|
3
|
27
|
30
|
9.
|
Підсумкові заняття
|
6
|
-
|
6
|
Разом:
|
31
|
185
|
216
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступне заняття (3 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з планом роботи гуртка. Правила безпеки праці на заняттях. Перегляд виробів, виконаних гуртківцями за літо.
2 . Ознайомлення з давніми українськими традиціями. Оздоблення одягу і предметів побуту національною вишивкою та нанизуванням (3 год.)
Теоретична частина. Історія виникнення вишивання та нанизування. Створення центрів вишивального мистецтва.
Практична частина. Екскурсія до краєзнавчого музею.
3. Ткацтво на верстаті (45 год.)
Теоретична частина. Виготовлення верстата, підготовка його до роботи.
Матеріали, які необхідні для роботи на верстаті: малюнок, за яким працюємо; серветка; бісер; ножиці; капронові нитки, голка бісерна; лінійка для підбивання рядів.
Робота з верстатом. Закріплення додаткових ниток. Робоча нитка. Закріплення кінців. Підплітання нової нитки.
Роздвоєння стрічки. Плетіння кутів та скосів. Бічні підвіски. Обробка виробу. Зняття виробу з верстата.
Практична частина. Виготовлення на верстаті: браслетів; браслетів із бічними підвісками; закладок, кулону „Орнаментальний”, ґердан із геометричним орнаментом.
4. Квіти на нитці і дротику (57 год.)
Теоретична частина. Вибір і запис схем. Вибір матеріалу та технік нанизування. Оздоблення роботи або декоративне оформлення композиції.
Практична частина. Виготовлення: кулону „Квітка”; сережок; кольє „Волошки”.
Виготовлення композицій з квітів на дротику: „Чарівна осінь”; „Зимова казка”;
„8 Березня”.
5. Вишивка бісером і блискітками (27 год.)
Теоретична частина. Вибір малюнка. Виготовлення шаблону. Вибір матеріалів. Використання у роботі видів швів: „вприкріп”, „уперед голку”, „назад голку”, „через край”, „тамбурний шов”. Закріплення нитки. Поєднання у вишивці бісеру та блискіток.
Практична частина. Виготовлення зразків: „квітка”, „метелик”, „квітка з блискіток”, „Риба з блискіток і бісеру”.
6. Петельна техніка (15 год.)
Теоретична частина. Запис схем. Вибір матеріалів та кольорів бісеру. Декоративне оформлення камінцями, застібкою.
Практична частина. Виготовлення: зразків петельної техніки, кольє „Веселка”.
7. Оздоблення одягу елементами виробів з бісеру. Брошки, заколки,
Сережки (30 год.)
Теоретична частина. Виготовлення ескізу. Вибір технік нанизування та матеріалів. Запис схем.
Практична частина. Виготовлення: брошки: „Мак”, „Вечірня”, сережок: „Маки”, „Вечірні”, заколки.
8 . Подарунки та сувеніри (30 год.)
Теоретична частина. Робота з літературою. Розробка ескізу. Запис схем. Вибір технік та матеріалів. Оформлення роботи.
Практична частина. Виготовлення сувенірів: «З Новим роком”, „Серденько”, „Пасхальна композиція”.
9 . Підсумкові заняття (6 год.)
Теоретична частина. Підбиття підсумків роботи за навчальний рік. Організація виставки кращих робіт гуртківців. Завдання на літо.
Прогнозований результат
Вихованці мають знати:
· давні українські традиції оздоблення одягу і предметів побуту національною вишивкою та нанизуванням;
· особливості оздоблення одягу елементами з бісеру;
· особливості петельної техніки;
· особливості вишивки бісером та блискітками;
· особливості виготовлення брошок і заколок.
Вихованці мають вміти:
· підбирати схеми, складати ескізи та самостійно їх виконувати;
· оздоблювати одяг елементами виробів з бісеру;
· вишивати різними швами бісером і блискітками та гармонійно поєднувати їх;
· виготовляти брошки, заколки, сережки та правильно прикріплювати їх до основи;
· підбирати орнаменти і переносити їх на схему майбутнього виробу;
· створювати композиції та декорувати вироби;
· виготовляти верстат і працювати з ним.
Вищий рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
|
Тема
|
Кількість годин
|
||
теоретичних
|
практичних
|
усього
|
||
1.
|
Вступне заняття
|
3
|
-
|
3
|
2.
|
Об’ємні плетінки
|
3
|
27
|
30
|
3.
|
Композиції з декоративних квітів
|
3
|
30
|
33
|
4.
|
Ткані ґердани. Види тканих ґерданів
|
3
|
12
|
15
|
5.
|
Комплект „Іній”
|
3
|
12
|
15
|
6.
|
Комплект „Вечірній”
|
3
|
12
|
15
|
7.
|
Оздоблення жіночих, чоловічих українських сорочок бісерною вишивкою
|
3
|
21
|
24
|
8.
|
Настінне панно
|
3
|
21
|
24
|
9.
|
Сувеніри і подарунки
|
3
|
33
|
36
|
10.
|
Творчі роботи вихованців
|
3
|
12
|
15
|
11.
|
Підсумкові заняття
|
6
|
-
|
6
|
Разом:
|
36
|
180
|
216
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступне заняття (3 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з планом роботи гуртка на навчальний рік, перегляд робіт, виконаних гуртківцями за літо. Правила техніки безпеки праці на заняттях.
2. Об’ємні плетінки (30 год.)
Теоретична частина. Запис схем. Вибір матеріалу. Виготовлення ескізів.
Практична частина. Виготовлення зразків об’ємних плетінок: зі стеклярусом, ажурний джгут, мозаїчний джгут, ажурний з камінчиками, джгут „ракушка”.
Виготовлення прикраси „Джгут”.
3.Композиції з декоративних квітів (33 год.)
Теоретична частина. Розробка ескізів. Вибір схем і технік нанизування. Вибір матеріалів.
Практична частина. Виготовлення композиції з декоративних квітів: „Веселковий дивосвіт”, „Весняна казка”, „8 Березня”.
4. Ткані ґердани. Види тканих ґерданів (15 год.)
Теоретична частина Поняття про ґердан. Види та особливості виготовлення тканих ґерданів. Виготовлення ескізів. Запис схем. Вибір матеріалів і технік нанизування.
Практична робота. Виготовлення ґердану з поліським орнаментом. Декоративне оздоблення ґерданів підвісками.
5. Комплект „Іній” (15 год.)
Теоретична частина. Розробка ескізу. Запис і розробка схем. Вибір матеріалів, технік нанизування.
Практична частина. Виготовлення: кольє „Іній”, сережок „Іній”. Оздоблення виробів камінцями та застібкою.
6. Комплект „Вечірній” (15 год.)
Теоретична частина. Виготовлення ескізу. Вибір прийомів і технік. Розробка і запис схем. Вибір матеріалу.
Практична частина. Виготовлення кольє „Вечірнє”. Виготовлення браслету. Загальне оздоблення комплекту застібками.
7. Оздоблення жіночих, чоловічих українських сорочок бісерною
вишивкою (24 год.)
Теоретична частина. Вивчення орнаментів жіночих і чоловічих українських сорочок. Вибір узорів. Розробка ескізів. Вибір матеріалів.
Практична частина. Вишивка жіночої, чоловічої сорочки бісером (на вибір вихованців). Оздоблення китицями сорочки.
8. Настінне панно (24 год.)
Теоретична частина . Розробка ескізу. Розробка і запис схем. Вибір прийомів і технік. Вибір матеріалів.
Практична робота. Виготовлення панно. Декоративне оформлення.
9. Сувеніри і подарунки (36 год.)
Теоретична частина. Розробка ескізів. Розробка і запис схем. Вибір прийомів і технік нанизування. Вибір матеріалів.
Практична частина. Виготовлення: обплетення на новорічну кульку, сувеніру „Серденько”, кулону „Святковий”, пасхальної композиції „Великодній кошик”. Декоративне оформлення сувенірів і подарунків.
10.Творчі роботи вихованців (15 год.)
Теоретична частина . Розробка ескізів. Вибір прийомів і технік. Запис схем. Вибір матеріалів.
Практична частина. Виготовлення творчих робіт вихованцями. Декоративне оформлення робіт.
11.Підсумкові заняття (6 год.)
Теоретична частина. Підбиття підсумків роботи за навчальний рік.
Практична частина. Організація виставки кращих робіт вихованців. Проведення конкурсу: „Мій кращий авторський задум”.
Прогнозований результат
Вихованці мають знати:
· правила техніки безпеки під час роботи з бісером;
· сторінки історії та розвиток бісерного мистецтва;
· поєднання кольорів у виробах з бісеру;
· поняття ґердан та його види;
· поліські орнаменти і види орнаментів;
· особливості виготовлення верстата і роботи з ним;
· прийоми декоративного оздоблення виробів та композицій;
· правильне зберігання виробів з бісеру.
Вихованці мають вміти:
· виконувати роботи творчо, кваліфіковано і якісно;
· самостійно розробляти ескізи;
· підбирати прийоми і техніки нанизування бісером та гармонійно їх поєднувати;
· самостійно складати схеми;
· складати композиції орнаментів;
· переносити орнаменти на схеми виробів;
· працювати з верстатом;
· оздоблювати жіночі, чоловічі українські сорочки бісерною вишивкою;
· створювати авторські роботи;
· вільно володіти всіма техніками нанизування;
· самостійно працювати з тематичними журналами, схемами, науковою літературою.
Організаційно-методичні рекомендації.
Керівник гуртка може вибирати окремі теми, змінювати кількість годин. Кожне заняття включає теоретичні відомості та практичну роботу.
Програма є орієнтовною. Керівник гуртка може планувати свою роботу з урахуванням інтересів вихованців, ступеня підготовки, реальної можливості позашкільного закладу.
ЛІТЕРАТУРА
1. Ануфриева М.Я. Искусство бисерного плетения. Современная школа. – М.: Культура и традиции, 2002.
2. Бисер в вышивке (Пер. с англ.) – М.: Издательство „Ниола – Пресс”; 2008.
3. Виноградова Е. Большая книга бисера. - М.: „ОЛМА-ПРЕСС”; СПб.: „Валери СПД”, 2000.
4. Грінченко А.С. Вышивка бисером. – М. Издательство Эксмо, 2006.
5. Литвине Е.М. Українське народне мистецтво. Вишивання і нанизування (Альбом). – К.: Вища шк., 2004.
6. Ляукина М.В. Бисер. – М.: АСТ-ПРЕСС, 1999.
7. Попивщая С. Искусство вышивки: Курс обучения. – М.: Издательство; СПб.: Валери СПД, 2004.
8. Радкевич В.О., Пащенко Г.М. Технологія вишивки: Підручник / За ред. Н.Г.Ничкало. – К.: Вища шк., 1997.
9. Словник іномовних слів / За ред. О.С. Мельничука. – К.: Українська енциклопедія, 1985.
10. Федорчук О. Українські народні прикраси з бісеру. - Л.: „Свічадо”, 2007.
Р Е Ц Е Н З І Я
на навчальну програму гуртка «Мистецтво бісероплетіння»
Житомирського Центра творчості дітей і молоді
Естетичне виховання передбачає загальну ерудованість особистості в галузі національної культури, прилучення її до народного мистецтва – пісенного, танцювального, хореографічного, образотворчого, декоративно-прикладного. В.Сухомлинський, формуючи своє педагогічне кредо, зауважував: «Важливу ціль всієї системи виховання я бачу в тому, щоб школа навчила людину жити в світі прекрасного, щоб вона не могла жити без краси, щоб краса творила красу в ній самій».
Запропонована автором програма складається з пояснювальної записки, ґрунтовного змісту та основних розділів в яких автор формулює історію, традиції, теоретичне та практичне значення мистецтва бісероплетіння як стародавнього виду оздоблення одягу, ексклюзивних прикрас.
Програму розроблено відповідно до віку, здібностей та мистецьких уподобань. Кожна дитина і кожна людина повинна розвивати свої нахили вкладаючи частину душевного тепла, емоції етнічні особливості, що особливо підкреслено у програмі Ренової О.В.
Програма апробована на протязі десяти років. Така програма цілком може бути запропонована для використання у позашкільних закладах освіти України.
Рецензент
Заслужений працівник культури України,
майстер народної творчості, доцент
кафедри естетики, етики та образотворчого
мистецтва Житомирського державного
університету імені Івана Франка Г.В.Ямчинська