Розвиток підприємництва у місті є невід’ємною частиною його соціально-економічного розвитку. Підприємництво робить значний внесок у збільшення обсягів реалізованої продукції та роздрібного товарообороту, наповнення бюджетів всіх рівнів, виконує соціальну функцію, створюючи робочі місця.
В місті працює 2405 підприємств. При цьому більшість з них складають малі в кількості 2263, середніх підприємств – 136, великих – 6. У загальній кількості підприємств частка малих підприємств складає 94,1%, середніх – 5,7%. Малий бізнес, в свою чергу, майже на три чверті представлений мікропідприємствами.
За статистичними даними кількість малих підприємств у розрахунку на 10 тис. наявного населення становить 83 одиниці, середніх – 5 одиниць.
Також, підприємницькою діяльністю займаються близько 22 тисяч фізичних осіб-підприємців.
На малих підприємствах міста зайнято 16,5 тис. осіб, у тому числі найманих працівників – 15,8 тис. осіб, що становить відповідно 33,0% та 32,1 % від загальної кількості зайнятих та найманих працівників в цілому по місту. Третина цих робочих місць створена на мікропідприємствах.
Головну роль у забезпеченні роботою житомирян відіграють середні підприємства, на яких зайнято 23,9 тис. осіб, або майже половина працівників цієї категорії. В середньому на одному малому підприємстві зайнято 7 осіб, на одному середньому – 176 осіб.
За внеском в обсяг реалізованої продукції (товарів, послуг) провідне місце належить середнім підприємствам. Ними реалізовано споживачам продукції, товарів та надано послуг на 5668,5 млн. грн., або 40,5% загального обсягу, а малими підприємствами – 3793,5 млн. грн. (27,1% загального обсягу реалізації). Частка реалізованої продукції мікропідприємств у загальному обсязі реалізації міста складає 8,7%.
З метою реформування системи надання адміністративних послуг та покращення їх надання в місті працює Центр надання адміністративних послуг (далі – ЦНАП), послугами якого можуть скористатися як підприємці міста, так і його громадяни.
Через дозвільний центр, що працює в ЦНАП, суб’єктам господарювання видається 46 видів документів дозвільного характеру за принципом організаційної єдності та виключно через державних адміністраторів.
Для зручності підприємців та громадян працює електронна система управління чергою, що допомагає уникнути скупчення людей і організувати прийом відвідувачів за допомогою сучасних інформаційних технологій.
У дозвільному центрі суб’єкти господарювання мають можливість попередньо записатися на прийом до державного адміністратора або представника дозвільного органу, отримати інформаційні матеріали.
Впродовж року більше 11 тисяч суб’єктів підприємницької діяльності отримали консультації щодо порядку видачі документів дозвільного характеру, а 4960 підприємців отримали дозвільні документи.
Забезпечено вільний доступ суб’єктів господарювання до інформації щодо об’єктів нерухомого майна комунальної власності міста Житомира, що можуть бути передані в оренду, а також порядку видачі дозволу на право оренди. По мірі надходження інформації від підприємств, на балансі яких перебувають вищезазначені об’єкти, оголошується конкурс на право оренди.
У 2013 році надано дозвіл на укладення договорів оренди приміщень комунальної власності 28 суб’єктам підприємницької діяльності площею 3408,16 кв. м., переукладено договори оренди з 152 суб’єктами підприємницької діяльності площею 20775,76 кв. м.
Укладено чотирнадцять договорів купівлі-продажу майнових об’єктів комунальної власності міста загальною площею 1257,7 кв. м.
Передано в оренду 44 земельні ділянки загальною площею 15,9 га, поновлено 45 договорів оренди земельних ділянок загальною площею 17,1 га. Продано 8 земельних ділянок, на яких розташовані об’єкти нерухомого майна заявників, загальною площею 3,3 га.
Пріоритетним напрямком поліпшення середовища для ведення бізнесу є реалізація регуляторної політики в місті.
Реалізація регуляторної діяльності здійснювалась системно відповідно до норм Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». Регуляторні акти приймалися після проходження процедури підготовки та прийняття, визначеної законом.
Для дотримання принципу передбачуваності регуляторної діяльності було затверджено та оприлюднено план діяльності виконавчих органів міської ради з підготовки проектів регуляторних актів та проводилося його коригування.
У звітному році було заплановано підготовку семи регуляторних актів, розроблено п'ять проектів регуляторних актів, з них три прийняті, два проекти не розроблялися у зв’язку із внесенням змін до чинного законодавства.
До розроблених проектів регуляторних актів підготовлені відповідні аналізи регуляторного впливу та проведені базові відстеження результативності їх дії.
З метою одержання пропозицій та зауважень від фізичних та юридичних осіб та їх об’єднань проекти регуляторних актів разом з відповідними аналізами регуляторного впливу були оприлюднені на офіційному сайті Житомирської міської ради.
Проведені громадські обговорення проектів регуляторних актів, що регулюють питання у сфері містобудування та архітектури, земельних відносин, оренди майна комунальної власності. До громадських обговорень залученні суб’єкти господарської діяльності, представники громадських організацій підприємців, працівники виконавчих органів міської ради, депутати міської ради та всі зацікавлені особи. Обґрунтовані зауваження і пропозиції, що надійшли у ході проведення громадських обговорень, були проаналізовані і враховані. Участь громадськості в обговореннях проектів регуляторних актів сприяла підвищенню ефективності їх дії.
Прийняті регуляторні акти оприлюднені шляхом розміщення на офіційному сайті міської ради в розділі "Регуляторна діяльність". Також інформацію про їх прийняття опубліковано в газеті "Місто".
В місті діє 24 регуляторні акти Житомирської міської ради та її виконавчого комітету. З метою визначення їх ефективності та доцільності проведено 9 відстежень результативності їх дії, з них: 5 повторних та 4 періодичних. Аналіз повторних та періодичних відстежень результативності свідчить про те, що діючими регуляторними актами досягнуто визначених цілей та їх реалізація має позитивні результати.
Інформація щодо здійснення державної регуляторної політики Житомирською міською радою та її виконавчими органами постійно розміщується на її офіційному сайті в розділі "Регуляторна діяльність".
З метою підвищення обізнаності платників податків щодо змін податкового законодавства Житомирською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів проведено 129 семінарів, 30 засідань «круглого столу», надано більше 7 тисяч консультацій, підготовлено 510 радіопередач на міських радіостанціях та 96 телепередач.
Міським центром зайнятості проводилася робота із залучення до підприємницької діяльності безробітних громадян.
Безробітним, які виявили бажання займатися підприємницькою діяльністю надавалися довідково-інформаційні та методичні консультації. Проведено 27 семінарів з питань започаткування та ведення підприємницької діяльності та 1004 семінари для роботодавців, в яких прийняли участь 266 та 9038 осіб відповідно. Проходили навчання з основ підприємництва на курсах "Підприємець початківець" 44 безробітні.
Одноразову допомогу по безробіттю для організації підприємницької діяльності з Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття отримали 43 безробітних на загальну суму 566,1 тис. грн.
Компенсаційні виплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування отримали 17 роботодавців, які створили нові робочі місця та працевлаштували 29 безробітних осіб, з них:
- 13 безробітних, які недостатньо конкурентоспроможні на ринку праці;
- 16 безробітних працевлаштовані в пріоритетних видах економічної діяльності.
З метою активізації підприємницької діяльності, сприяння розвитку конкурентного середовища в місті проводяться виставки-продажі продовольчих та непродовольчих товарів. Крім того, щосуботи, починаючи з 5 жовтня 2013 року по вул. Лятошинського проводяться ярмарки, в яких беруть участь підприємства-виробники сільськогосподарської продукції та харчової промисловості, фермерські господарства Житомирської області.
23 травня 2013 року у приміщенні Житомирської філії «Європейський університет» підведено підсумки міського турніру Всеукраїнського конкурсу бізнес-планів підприємницької діяльності серед молоді. Переможцями стали учні шкіл міста з бізнес-планами:
- інноваційно соціального підприємництва «Школа гри на музичних інструментах «Акорд»,
- нового італійського ресторану «Smacotella»,
- особистого підсобного підприємства з виробництва меду.
У червні в рамках Тижня сталої енергетики в Україні проведено науковий семінар «Інвестиції в розвиток міської інфраструктури – шлях до сталого енергетичного розвитку».
У вересні міськвиконкомом організовано навчальний семінар «Державно-приватне партнерство в Україні: стратегії фінансування державних/муніципальних проектів».
Суб‘єкти господарювання мають можливість ознайомитися на офіційному сайті Житомирської міської ради з різноманітною інформацією щодо започаткування та ведення бізнесу, а саме з питань державної реєстрації, отримання документів дозвільного характеру, зразками форм заяв, переліком регуляторних актів, що діють у сфері господарської діяльності, інвестиційним потенціалом міста, проведення конкурсів інвестиційних проектів, виставок, що організовуються на території міста та в інших регіонах тощо.