Доповідь в.о. начальника управління освіти
Житомирської міської ради Кошевич Р.Л.
на конференції педагогічних
працівників м. Житомира
29 серпня 2012 року
Про результати розвитку загальної середньої , дошкільної
та позашкільної освіти міста Житомира у 2011 – 2012 навчальному році та завдання на 2012- 2013 навчальний рік
Вступ
Шановні колеги, дорогі гості, всі учасники конференції!
Становлення незалежної держави, інтеграція її в європейський простір та світове співтовариство вимагає кардинальних змін у різних галузях суспільного життя і, першочергово, в освітній галузі. За роки незалежності України в Житомирі створено умови, що забезпечують конституційні права всіх громадян міста на здобуття якісної освіти.
Діяльність галузі освіти міста спрямована на всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових та фізичних цінностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору.
В місті забезпечується реалізація державної політики в галузі «Освіта», постійно відбувається її реформування.
За підтримки міської ради закладами освіти вживаються заходи з питань виконання вимог Указів Президента України, Законів України , рішень міської ради щодо комплексного плану заходів розвитку дошкільної та загальної середньої освіти в м. Житомирі.
У 2011-2012 навчальному році освітяни міста забезпечили виконання пріоритетних завдань, визначених у резолюції серпневої конференції педагогічних працівників попереднього року.
У минулому навчальному році освітня галузь міста функціонувала стабільно, організовано, вживалися конкретні заходи щодо поліпшення якості освіти, вирішувалися важливі проблеми у багатьох її ланках. Завдяки цілеспрямованим діям міської ради, управління освіти, педагогічних колективів вдалося зробити суттєві кроки на шляху до підвищення якості освіти: збільшення охоплення дітей дошкільною освітою, забезпечення її доступності, модернізації, конкурентоспроможності, підвищення статусу вчителя.
Дошкільна освіта
Шановні колеги!
На сьогодні одним із основних напрямів державної політики в галузі «Освіта» визнано модернізацію системи дошкільної освіти, в основу якої покладено пріоритетність неперервної освіти в єдиній національній системі.
Основні механізми реалізації дошкільної освіти на період до 2017 року окреслено у Державній цільовій соціальній програмі розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року. На її виконання розроблено міську цільову соціальну програму, мета якої полягає у створенні механізму дошкільної освіти для забезпечення конституційних прав, державних гарантій дітям дошкільного віку на доступність та безоплатність здобуття якісної дошкільної освіти, у першу чергу, дітям 5-річного віку.
Основні зусилля Житомирської міської влади, управління освіти, педагогічних працівників у 2011 -2012н.р. були направлені на збереження мережі дошкільних закладів, відновлення роботи груп, підвищення якості дошкільної освіти, стовідсоткове охоплення дітей старшого дошкільного віку різними формами дошкільного виховання.
Мережа дошкільних навчальних закладів станом на 01.08. 2012 року нараховує 45 дошкільних закладів: 44 комунальної власності та 1 відомчий, у яких виховується 12 тисяч дітей.
За минулий рік досягнуто збільшення відсотку охоплення дітей дошкільним вихованням, що становить 96 відсотків від загальної кількості дітей віком від 3 до 6 років та перевищує загальнодержавний (80%). Діти 5-річного віку охоплені різними формами дошкільної освіти на 100 відсотків.
Збережено мережу закладів загального розвитку, яка приведена у відповідність до потреб населення. Упродовж останніх років збільшилась кількість закладів та груп компенсуючого типу. Успішно функціонують 12 закладів нового типу: 6 центрів розвитку дитини, 6 навчально-виховних комплексів.
Враховуючи потреби громадян, у всіх закладах запроваджено гнучкий режим роботи. Працює 320 груп з 10,5 - годинним режимом роботи, 115- з 12 - годинним, існує 2 цілодобові групи .
Задовольняється запит батьків, які потребують виховання дітей в групах короткотривалого перебування, консультативних пунктах, групах соціально-педагогічного патронату, родинних та інтегрованих групах.
Зроблено перші кроки щодо запровадження інклюзивної освіти в дошкільних закладах. Зокрема за індивідуальними програмами навчаються діти в спеціалізованому навчально – виховному комплексі № 59, дитячих садочках: № 6, 33, 43, 56, центрах розвитку дитини: № 41, 68.
Враховуючи стан здоров»я дітей, показники якого на жаль погіршуються , 37 % хворих, а це 1630 дітей, які відвідують 100 спеціальних груп: із затримкою психічного розвитку, з порушенням слуху, зору, опорно-рухового апарату, для тубінфікованих дітей, частохворіючих дітей та логопедичні.
У 26 закладах діють 29 фізіотерапевтичних кабінетів, основним призначенням яких є доліковування та профілактика простудних і соматичних захворювань. У всіх закладах обладнані спортивні зали, діють фітобари, в 4 –х - працюють басейни.
Управління освіти спільно з керівниками дошкільних закладів цілеспрямовано працюють над завданням, яке поставлене міським головою Володимиром Михайловичем Дебоєм з максимального відновлення роботи приміщень дошкільних навчальних закладів, які не використовувались за прямим призначенням.
Протягом 2010-2011 років відновлено 12 груп (ДНЗ № 15,32,42,57,61), кількість місць збільшено на 240. До кінця року буде відкрито ще 6 груп в дошкільних закладах № 6,30,45,57,66,70, на відновлення яких з міського бюджету виділено більше 800 тис.грн.
Розпочато роботу по відновленню приміщення дошкільного навчального закладу № 32 по вул.Якубовського,10 та реконструкцію корпусу Житомирського навчально-виховного комплексу №25 (басейну для групи дошкільних навчальних закладів) по вул. Бориса Тена, 84-а, який буде використовуватися для потреб, як дітей дошкільного віку, так і учнів початкових класів шкіл даного мікрорайону. Дані будівлі не використовувались більше 10 років, тому відновлювальні роботи фактично розпочинаються з нуля.
Завдяки зусиллям міського голови дошкільний навчальний заклад № 21 увійшов до міського проекту «Підвищення енергоефективності об’єктів комунальної та бюджетної сфери міста «НЕФКО», що дасть можливість провести роботи з утеплення фасаду та даху будівлі і замінити старі віконні рами на енергозберігаючі металопластикові вікна.
Розпочато роботи по будівництву автономної котельні для потреб спеціального центру розвитку дитини санаторного типу № 41та обладнання електробойлеру для безперебійного гарячого водопостачання протягом року центру розвитку дитини № 53 «АБВГдейка».
Слід зазначити, що у 2012 році міською радою виділено додатково 7 млн. грн. на харчування дітей, що дало можливість збільшити виконання натуральних норм на 20-30%.
Зусилля колективів дошкільних закладів міста направлені на пошук шляхів оптимізації освітнього процесу, спрямованих на успішну реалізацію державної політики в сфері дошкільного виховання, створення рефлексивно-інноваційного середовища, підвищення психологічної культури та професійної самосвідомості педагога.
У системі дошкільної освіти міста акцент зроблено на управлінні цілісним педагогічним процесом на науковій основі, розумінні всієї його складності, знанні механізмів і закономірностей педагогічної взаємодії, які сприяють розвитку особистості, що є основним завданням освіти.
Діяльність кожного керівника, педагога дошкільного закладу супроводжують процеси, які дають їм змогу професійно реалізовувати творчий потенціал.
З метою забезпечення якості дошкільної освіти , налагоджена співпраця дошкільних навчальних закладів з Житомирським державним університетом ім. І.Франка (ректор Саух Петро Юрійович), науковцями лабораторії психології дошкільника Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України, Житомирським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти, редакцією журналу «Вихователь – методист ДНЗ», дитячого пізнавального журналу «Пізнайко», видавництвами «Шкільний світ» та «Ранок», екологічним ліцеєм, обласним еколого - натуралістичним центром творчості учнівської молоді.
Результатом є визнання досвіду роботи педагогів на міжнародних виставках «Сучасна освіта в Україні», «Сучасні навчальні заклади України» та «Інноватика в освіті України».
Зусиллями педагогічних колективів та за рахунок залучення позабюджетних коштів значно поновлено предметно-ігрове середовище в дошкільних закладах міста.
14 закладів дощкілля підключено до мережі Інтернет.
За підсумками роботи у 2011-2012 н.р. слід відзначити плідну та самовіддану працю педагогічних колективів дошкільних навчальних закладів: № 6, 15, 26,29, 30, 32, 39, 42, 43, 46, 56, 71, 73, центрів розвитку дитини № 41, 53, 55, 69, навчально-виховних комплексів № 25, 38, 59,65.
Оптимізація мережі загальноосвітніх навчальних закладів - вихідна умова рівного доступу до якісної освіти
У 2012-2013 навчальному році в місті буде функціонувати 36 закладів загальної середньої освіти , в яких навчатиметься більше 26-ти тисяч учнів. Планується збільшення контингенту на 100 учнів.
Дана мережа відповідає конституційним нормам на здобуття середньої освіти, розвитку дитини як особистості і задовольняє потреби населення міста.
За моніторинговим дослідженням управління освіти прогнозується стабільне зростання учнівського контингенту, починаючи з 2012 року.
Необхідною умовою роботи кожного навчального закладу є створення здоров»язберігаючого освітнього середовища з метою зміцнення здоров»я учнівської молоді, оскільки здоров»я дітей, підлітків у будь-яких соціально-економічних і політичних ситуаціях є найактуальнішою проблемою та предметом першочергової важливості.
З метою збереження здоров»я учнів, адміністрації закладів, педагогічні колективи, медичні працівники навчальних закладів забезпечують комплексний підхід до даного питання:
- забезпечують у навчальних закладах матеріально-технічну базу;
- якісне повноцінне харчування;
- медичне обслуговування дітей;
- створюють належні гігієнічні умови навчання;
- комфортні психолого-педагогічні умови для навчання та перебування дітей у закладі;
- організовують спортивно-оздоровчу роботу серед школярів міста;
- проводять просвітницьку, пропагандистську роботу щодо формування здорового способу життя
Середня наповнюваність класів 27,8. Кращий показник в області. І один найкращий в Україні. За рахунок внутрішньої оптимізації.
Підручники
Забезпечення учнів ЗНЗ міста навчальною літературою проводиться згідно нормативно-правових документів Міністерства освіти і науки, молоді і спорту України.
У травні – червні 2012 року в усіх загальноосвітніх навчальних закладах проведено інвентаризацію бібліотечних фондів підручників.
Станом на 29 серпня 2012 року забезпеченість навчальною літературою становить:
1 класи – 100%
2-4 класи – 100%
5-9 класи -100%
10-11 класи- 94%
З метою 100% забезпечення учнів 10-11 класів проводиться аналіз, докомплектування та взаємообмін підручниками між загальноосвітніми навчальними закладами.
Питання забезпечення підручниками учнів ЗНЗ міста на постійному контролі управління освіти Житомирської міської ради.
Початковій загальній освіті – Державний стандарт
З 1 вересня 2012 року розпочинається поступове впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти та нових Базових навчальних програм для початкової школи, спрямованих на формування ключових і предметних компетентностей молодших школярів. Майже три тисячі першокласників міста розпочнуть навчання за новими підручниками та вивчатимуть іноземну мову.
Шановні колеги !
Учні 1 класу – це особлива категорія дітей , яка з нетерпінням чекає зустрічі зі школою , з першим учителем , з однокласниками . Для них – все вперше !
Створити сприятливі умови навчання учнів 1 класу, середовища для адаптації дитини до навчання – завдання кожного з нас.
З 7 по 10 серпня 2012 року в рамках підготовки до колегії Міністерства освіти і науки, молоді і спорту України та Всеукраїнської акції «Дай руку першокласнику!» управлінням освіти м. Вінниці вивчалося питання готовності початкової школи до нового навчального року в місті Житомирі. Відвідані навчальні заклади № 23,28,19 отримали високу оцінку щодо впровадження нових стандартів початкової освіти. Делегація управління освіти Житомирської міської ради вивчала дане питання в місті Хмельницькому.
Початкова ланка освіти є фундаментом для набуття учнями в майбутньому необхідних знань та навичок. Від результативності та ефективності початкової освіти значною мірою залежить якість функціонування середньої й старшої школи.
Учитель школи І ступеня повинен «озброїти» дитину високим рівнем грамотності, навичками оперування числами та критичного мислення; сприяти розвитку її здоров’я і благополуччя; створити умови для розкриття потенціалу кожної дитини.
В місті працює 440 вчителів – класоводів та 129 вихователів ГПД. 58% всіх педпрацівників мають вищу категорію, 32% - звання „старший учитель” та „вчитель-методист”.
Сьогодні вчителі початкових класів ведуть активну плідну роботу по підвищенню якості навчання і виховання з урахуванням вітчизняних освітніх і наукових традицій. Підняти рівень освіти до міжнародних стандартів можливо лише за умови поєднання досягнень науки і технологій з сучасними інноваціями та творчими зусиллями освітян.
Необхідно відмітити напрацювання методичних комісій початкових класів навчальних закладів № 3,16, 19, 21,23,25,26,28,колегіуму.
20-річний досвід роботи по впровадженню розвивального навчання в початкових класах було презентовано на Всеукраїнському семінарі-практикумі, який організували і провели в квітні 2012 року вчителі школи № 8.
Традиційно напередодні навчального року неординарні особистості - вчителі міста презентують свої напрацювання, досягнення на «Ярмарку педагогічних ідей», гостями якого є освітяни області, Одеси, Києва.
22 серпня цього року було проведено засідання вчителів початкових класів міста за участю наукового співробітника лабораторії початкової освіти Інституту педагогіки НАПН України Оксани Вашуленко, кандидата педагогічних наук , доцента кафедри початкової освіти Київського університету ім. Б.Грінченка Григорія Лишенка, методиста Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН України Павла Копосова, делегації освітян Печерського району м. Києва, основним питанням якого було – підготовка школи І ступеня до роботи за новим Державним стандартом, новими програмами та підручниками.
Найкращі освітянські надбання, інноваційні проекти, прогресивні технології щороку представляють початківці міста на Міжнародній виставці «Сучасні навчальні заклади».
Задоволення освітніх запитів і потреб у вивченні рідної мови
та мов національних меншин у закладах освіти міста
У минулому навчальному році реалізовано конституційне право всіх громадян міста Житомира щодо вивчення рідної мови та навчання державною мовою:
- українською мовою як державною та рідною у 40 закладах навчалося 96 відсотків від загальної кількості всіх учнів міста;
- російською мовою навчалося 3, 6 % від загальної кількості учнів по місту (975);
- польська мова вивчалася у 7 закладах - це 2, 6 відсотків учнів від загальної кількості учнів;
- мова іврит є предметом вивчення для 100 учнів приватної гімназії “ Ор Авнер” .
Профільне навчання – шлях до диференціації
навчального процесу
У закладах освіти міста завершено реалізацію заходів щодо впровадження профільного навчання. Результатом цієї роботи стало функціонування в повному обсязі школи ІІІ ступеню як старшої профільної школи. Щороку збільшується кількість обраних старшокласниками профілів навчання, в минулому навчальному році - 16 . Найбільшою популярністю в місті користуються класи філологічного та математичного профілів.
Слід зазначити, що суттєво підвищився рівень викладання у системі профільного навчання, тому що у минулому навчальному році в профільних класах 90 % викладачів - це вчителі вищої та першої категорій.
Зайнятість учнів міста в профільних класах та класах поглибленого вивчення свідчить про те , що кожен третій учень Житомира навчається в класі поглибленого вивчення або в профільному класі, а система диференційованого навчання зберігає стабільність у порівнянні з попередніми навчальними роками.
Інформаційно-комунікаційні технології
На виконання Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій «Сто відсотків» управлінням освіти здійснено моніторинг забезпечення комп»ютерною технікою та доступом до мережі Інтернет навчальних закладів міста.
У загальноосвітніх закладах функціонують 32 навчально - комп»ютерних комплекси, в яких встановлено 332 персональних комп»ютери. Адміністраціями закладів використовується 181 персональний комп»ютер, в початковій школі - 25 персональних комп»ютерів, у навчальних кабінетах – 112.
78 відсотків від загальної кількості навчальних закладів мають мультимедійні системи.
84 відсотки від загальної кількості навчально-комп»ютерних комплексів підключено до мережі Інтернет.
70 відсотків від загальної кількості персональних комп»ютерів адміністрації навчального закладу підключено до мережі Інтернет.
У дошкільних навчальних закладах встановлено 108 персональних комп»ютерів, 43 з них у адміністративному користуванні, 64 - у соціально-психологічної служби та у спеціалістів.
30 відсотків дошкільних навчальних закладів підключено до мережі Інтернет.
Зважаючи на результати вивчення та вимоги сьогодення, потребують вирішення ряд питань щодо впровадження у навчально-виховний процес інформційно-комунікаційних технологій. Зокрема: не відповідає сучасним вимогам рівень та кількість комп»ютерної техніки в навчальних закладах. Показник забезпечення навчально-комп»ютерними комплексами загальноосвітніх шкіл складає 50 відсотків.
Недостатнім залишається стан забезпеченості шкіл ліцензованими, електронними засобами навчального призначення для навчально-виховного процесу й управлінської діяльності.
Потребує вирішення питання щодо створення в місті Житомирі єдиного інформаційного простору.
Шановний Сергію Миколайовичу! Звертаюсь до вас з проханням виділити кошти на рівні міста та регіону для реалізації Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій «Сто відсотків».
Оцінювання результатів навчальної діяльності - ефективний
засіб поліпшення якості освіти
Шановні учасники конференції!
Особливістю завершального етапу 2011-2012 навчального року стало проведення державної підсумкової атестації різних рівнів. У м. Житомирі державна підсумкова атестація була проведена для 2064 випускників 4-х класів, 2675 випускників 9-х класів та 2421 випускника 11-х класів.
Загальний рейтинг якості знань виявили 11 закладів, учні яких показали результати достатнього та високого рівнів вище 80 % з усіх предметів: міський ліцей , гімназія № 23, школа № 12, гімназія № 1, школа № 27, колегіум, школа № 21, ліцей № 25, ЗОШ № 28, ліцей № 24.
За підсумками навчального року нагороджено медалями 222 випускники, з яких: 182 – золотою медаллю, 40 – срібною , за особливі успіхи у вивченні окремих предметів вручено 401 Похвальну грамоту випускникам 11-х класів.
Із числа випускників 9-х класів закінчили основну школу з відзнакою 168 учнів. Із числа учнів 1-8-х та 10-х класів за підсумками 2011-2012 навчального року вручено Похвальні листи 1956 учням.
Близько двох тисяч випускників 11-х класів міста минулого навчального року, склавши тести, змогли взяти участь у конкурсі на право стати студентами.
Хочу особливо відзначити абітурієнтів нашого міста, які отримали по 200 балів за тестування, це – 9 випускників із 5 навчальних закладів: гімназії № 23, міського ліцею , ліцею № 24, загальноосвітніх шкіл: № 27, 30.Це найвищий показник роботи педагогічних працівників, які надали учням такий високий рівень знань.
За результатами проведення зовнішнього незалежного оцінювання в Житомирі кращими в порівнянні з попереднім роком виявилися знання випускників з фізики, біології, англійської мови. Звертаю увагу керівників загальноосвітніх навчальних закладів на розробку дієвих заходів для покращення якості знань випускників з української мови та літератури, історії України, математики, географії.
Висловлюю слова подяки всім, хто здійснював підготовку і проводив зовнішнє тестування. Ви виявили високий рівень порядності, відповідальності. Глибоке усвідомлення важливості запровадження системи оцінювання знань у нашій державі.
Обдаровані діти
За підсумками рейтингу міст та районів області по галузі «Освіта» за останні три роки учні міста Житомира посідають І місце в інтелектуальних змаганнях.
148 учнів з 27 навчальних закладів взяли участь у міському етапі конкурсу захисту малої академії наук України, 86 з них посіли призові місця.
На обласному рівні із 47 учасників маємо 39 переможців ( проти 2010р. – 22, 2011р.- 30). Необхідно відмітити роботу керівників навчальних закладів та педагогів : № 3,5,6,19,21,23, 24,25,27,28, 30,32, колегіуму, міського ліцею, г.г.№1.
На всеукраїнському рівні маємо 12 переможців ( проти 2010р. – 7, 2011р. -7). Пишаємося досягненнями учнів загальноосвітньої школи № 30 – 3 переможці, г.г. № 23, ліцей № 25 – по 2 переможці, № 6, 24, 27, 28, 32.
У 2012 році на регіональному рівні маємо 147 переможців, 15 учнів із загальноосвітніх навчальних закладів №3(2 учні),6,12,19,21,23(5 учнів),25,24,30, колегіуму є переможцями Всеукраїнського рівня.
Вітаю педагогічний колектив гуманітарної гімназії № 23 з високим рівнем підготовки учнів до інтелектуальних змагань : учні мають 7 перемог на Всеукраїнському рівні.
За результатами участі у обласних конкурсах з інформатики учні міста Житомира посідають перше місце.
В інтерактивних конкурсах з різних дисциплін у 2011- 2012 навчальному році брало участь 9742 учні, з них:
міжнародний математичний конкурс «Кенгуру» - 4077 учасників;
всеукраїнський фізичний конкурс «Левеня» - 960 учасників з 27 загально-освітніх навчальних закладів;
міжнародний конкурс з інформатики та комп’ютерної грамотності «Бобер» -234 учасники з 16 загальноосвітніх навчальних закладів;
всеукраїнський конкурс з українознавства «Патріот»- 84 учасники (навчальні заклади №19, 28, колегіум);
всеукраїнська природознавча гра «Геліантус» -210 учасників (навчальні заклади №5,19,23,25);
Всеукраїнський інтерактивний природничий конкурс «Колосок»- 1029 учасників (навчальні заклади № 5,8,17,20,25,26,28,30, м. колегіум);
всеукраїнська українознавча гра «Соняшник» - 629 учасників (навчальні заклади 5,8,14,21,23,25,28,колегіум, г.г.№1);
всеукраїнський інтерактивний конкурс «Лелека» - 399 учасників (навчальні заклади №5,6,7,8,14,19,20,21,26,30,3,25, міський ліцей , колегіум);
всеукраїнський конкурс з англійської мови «Puzzle» - 1283 учасники (навчальні заклади №3,8,15,21,23,25,колегіум, г.г.№1, міський ліцей);
всеукраїнський конкурс з англійської мови «Гринвіч» - 504 учасники (навчальні заклади №1,8,12,16,28,колегіум).
всеукраїнський конкурс з німецької мови «Орлятко» - 176 учасників (г.г.№23, колегіум);
міжнародний конкурс «Російське ведмежа-мовознавство для усіх»- 57 учасників (колегіум);
Всеукраїнський інтерактивний конкурс з російської мови «Лукоморьє» - 17 учасників (ЗОШ№8).
Пишаємося досягненнями учнівських команд на регіональному рівні:
- команда міста (учні навчальних закладів № 23, 27, 5) на обласному етапі турніру юних хіміків посіла І місце, а на Всеукраїнському – увійшла до десятки найсильніших команд;
-на обласному турнірі юних географів команда міста (навчальні заклади № 26, ліцей № 25, м. ліцей при ЖДТУ) посіла І місце;
- на турнірі юних біологів (обласний етап) команда м. колегіуму посіла ІІ місце, а на турнірі юних економістів –ІІІ місце;
- турнір юних математиків (обласний етап): 2 команди (учні шкіл № 6, 21, 27, ліцею № 25, міського ліцею ) – ІV місце;
- турнір юних фізиків: шкіл № 12, 21, міський ліцей – на обласному етапі І місце, на Всеукраїнському - ІІІ;
- команда ЗОШ №27 на ХІV Всеукраїнському турнірі юних істориків отримала диплом ІІІ ступеня.
Переможці обласного етапу Конкурсу з української мови імені Петра Яцика шкіл № 5, 27, 30, 6, міський ліцей; Колос Анна, учениця 3 класу школи № 5
– переможниця Всеукраїнського етапу.
ІІ Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка: переможці обласного етапу - ліцей № 25, гімназія № 23, СЗОШ № 12, ліцей № 24, міський ліцей, шкіл № 5, 6, 27. Переможці Всеукраїнського рівня: Мощицька Поліна, (11 кл. міського ліцею ), Масловська Ірина (8 кл. школа № 5), Коваль Ольга, (11 кл. школа № 27), Зайко Дар»я (7 кл. ліцей № 24), Леут Марія (5 кл. ліцей № 25), Глибченко Єлизавета (10 кл. школи № 12).
Переможці ІІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості, присвяченого Шевченківським дням: ліцей № 24, школа № 27, колегіум.
Стипендії Президента України у 2011 році за особливі досягнення у навчанні отримало 5 учнів із шкіл № 5,6,25,27, одноразова стипендія міського голови призначена 25 учням із 13 навчальних закладів ( № 3, 12,21,23,24,25,27,28,30, колегіум,36, МЦНТТУМ, ЦТДіМ, ШХМ "Сонечко"), які є переможцями міських, регіональних, Всеукраїнських учнівських олімпіад, конкурсу-захисту наукових робіт, фестивалів, турнірів -1500 тис. грн. кожному стипендіату, на загальну кількість 37.500 тис.грн. У цьому році стипендія була збільшена в 3 рази.
У 2012 році призначено 3 стипендії Президента України учням - випускникам навчальних закладів № 23, № 27 та учню школи № 30.
Всі новини про життя учнів та навчальних закладів можна дізнатися на міському сайті школярів. Учнями м. гімн. № 3, шкіл № 19, 28, 30 під керівництвом учителя інформатики школи № 30 Шатківського Виталія Миколайовича створено і функціонує інформаційний портал «Сайт учнів міста Житомир».
У 2012 році продовжили свою діяльність «Школа лідерів» ради старшокласників та «Школа волонтерів» (на базі школи №28); для обміну інформацією у рамках самоврядування другий рік функціонує сайт zt-radastar.org.ua.
Позашкільна освіта
У місті Житомирі збережено мережу позашкільних навчальних закладів. Для розвитку здібностей та нахилів дітей в місті функціонує 7 позашкільних навчальних закладів: центр науково-технічної творчості учнівської молоді, центр творчості дітей і молоді, школа хореографічного мистецтва «Сонечко», школа юних десантників, дитячо-юнацькі спортивні школи №1 та №2, міжшкільний навчально-виробничий комбінат.
У минулому навчальному році позашкільною освітою міста було охоплено майже 6 тисяч дітей (або 24% від загальної кількості учнів закладів освіти). Школярі активно відвідують всі інші позашкільні заклади, які знаходяться на території міста.
У 2012 році управління освіти Житомирської міської ради долучилося до проекту «Гендерне бюджетування на місцевому рівні» та взяло участь у дослідженні «Гендерні аспекти функціонування та фінансування системи позашкільної освіти м. Житомира» за підтримки Представництва Фонду Фрідріха Еберта в Україні.
За результатами дослідження загальний показник охоплення позашкільною освітою дітей по місту становить майже 87 відсотків . Вважаємо, що за рахунок залучення дітей до гурткової та секційної роботи, в позашкільних навчальних закладах відбудеться зниження рівня підліткової злочинності та ефективне використання бюджетних коштів у позашкільній освіті.
Тому актуальним є питання подальшої роботи по відкриттю філій на базі функціонуючих позашкільних навчальних закладів, що сприятиме вирішенню проблем зайнятості дітей та молоді у вільний від навчання час.
У 2001-2012 навчальному році вихованці , творчі колективи позашкільних навчальних закладів міського центру науково-технічної творчості учнівської молоді і центру творчості дітей і молоді стали переможцями всіх рівнів: міського – 51, регіонального – 207, всеукраїнського – 56, міжнародного – 35. Вітаємо творчих педагогів та обдарованих дітей.
Вихованці дитячо-юнацьких спортивних шкіл № 1,2 та школи юних десантників є переможцями 7 міських змагань, 11- регіональних, 7- всеукраїнського рівня, Чемпіонату Європи зі стрибків на батуті та Чемпіонату Світу з військово-спортивного багатоборства. Бажаємо вихованцям перемог на спортивній арені та здійснити мрію кожного спортсмена стати олімпійським переможцем.
Хореографічний ансамбль «Сонечко» школи хореографічного мистецтва є постійним учасником міжнародних фестивалів та культурних акцій. Так, у червні 2012 р. колектив був запрошений до участі у 7 Міжнародному фольклорному фестивалі «Монтана-2012», в серпні 2012р. – Міжнародному культурному заході «Зустрічі з українською культурою» в м.Олецко, Польща та Міжнародному молодіжному проекті Vivas World, м.Ферріер, Італія.
У 2012 році 16 вихованців з 3-х позашкільних закладів: міського центру науково-технічної творчості учнівської молоді, центру творчості дітей і молоді, дитячо-юнацької спортивної школи № 2 стали лауреатами V Всеукраїнської виставки-фестивалю «Обдаровані діти України» (м. Київ), яка започаткована і проводиться Інститутом обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук до Міжнародного Дня захисту дітей, мета якої стимулювання талановитої молоді, презентація досягнень в різних галузях популярної дитячої та юнацької творчості, висвітлення талантів, обдарувань дітей. Учасники виставки-фестивалю увійшли до каталогу обдарованих дітей України.
За підсумками обласних заходів з науково – технічної, художньої творчості у 2012 році місто Житомир посів І місце. Вагомим досягненням Центру є Срібна медаль у номінації «Інновації у діяльності позашкільних закладів освіти» на Третій Всеукраїнській виставці « Інноватика в освіті України» ( жовтень 2011р.).
Оптимізація рухової активності дітей – потреба часу
З метою оптимізації рухової активності учнів, зміцнення здоров'я, фізичного та духовного розвитку, організації змістовного дозвілля, профілактики захворюваності у 2011-2012 навчальному році продовжувалась ковзанярська підготовка школярів міста Житомира на льодових ковзанках ТРЦ «Глобал», СК «Плаза» та лижна - гідропарк.
З вересня 2011 року по березень 2012 року на базі басейну «Авангард» розпочато роботу школи плавання Дениса Силантьєва. Понад 600 учнів загальноосвітніх шкіл міста пройшли навчання та отримали сертифікати клубу дитячого плавання.
Щорічно у міському етапі Спартакіади школярів (змагання з волейболу, футболу, баскетболу, тенісу тощо) беруть участь понад 7000 дітей. У десятку найкращих ввійшли навчальні заклади: № 27,7,3,24,2,33,30,5,8,колегіум,14.
У 2011 році за ініціативи міського голови Володимира Михайловича Дебоя розпочалося відродження проведення військово-патріотичної спортивної гри «Зірниця». У жовтні відбувся міський етап гри , переможцями якого стала школа № 26, ІІ місце - школа № 27, ІІІ – міський ліцей. Загальноосвітній навчальний заклад № 26 здобув перемоги на регіональному рівні,бажаємо успіху команді школи № 26 на Всеукраїнському етапі.
У травні 2012 року відбувся міський етап гри-випробування «Школа безпеки». Переможцями стали команди: школа № 14 (І м.), № 26 (ІІ м.), № 5 (ІІІ). Команда учнів школи № 26 на обласному етапі посіла І місце і представлятиме Житомирський регіон на Всеукраїнському рівні.
Команда СЗОШ № 16 посіла перше місце в обласних змаганнях юних інспекторів руху і буде представляти Житомирську область на Всеукраїнських змаганнях ( вересень, « Артек»).
У травні 2012 року відбулися міські спортивні ігри серед допризовної молоді, учасниками яких стало 28 команд навчальних закладів. Переможці – № 27 (І м.), № 7 (ІІ м), № 30 (ІІІ м).
У рамках «Євро – 2012» проведено міський етап чемпіонату Національного кубка шкільного футболу «Євро-2012», який відбувся в березні 2012 року. Учасниками чемпіонату стала 31 команда. Переможці - команди шкіл №14, № 17, № 28. Школа № 14 посіла І місце на обласному етапі та стала учасницею Всеукраїнського етапу (1/4 фіналу).
У травні 2012 року проводилися змагання з міні-футболу на кубок міського голови серед учнів початкової школи. Переможці – школи № 27 (ІІ місце), г.г. № 23 (ІІІ).
Збірна команда з футболу - учні навчальних закладів: № 8,15,20,21,23,26, колегіуму, гімназії № 1 представили місто Житомир в місті Плоцьку на Міжнародному чемпіонаті з футболу Міні-Євро - 2012.
У минулому навчальному році збудовано спортивний майданчик на базі школи № 30, наявність якого дала можливість проводити спортивні змагання для мікрорайону та міста Житомира. У новому навчальному році планується побудова спортивних майданчиків у ЗОШ № 7,8,19,26,32, що дасть змогу якісно проводити уроки фізичної культури та спортивні змагання.
З 1992 року загальноосвітні, дошкільні та позашкільні навчальні заклади не поповнювалися спортивним обладнанням та інвентарем із державного та місцевого бюджету. Станом на 31 травня 2012 року все спортивне обладнання та інвентар, який знаходиться на балансі загальноосвітніх навчальних закладів, повністю вичерпав термін використання та експлуатації. Одне із завдань нового навчального року – це поповнення новим спортивним обладнанням спортивних залів та площадок.
Соціальний захист учнів та вихованців
Шановні учасники конференції!
Управлінням освіти завжди приділяється особлива увага питанню соціального захисту дітей пільгових категорій.
Так, у 2011-2012 навчальному році на соціальну підтримку дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування із державного бюджету було виділено коштів на загальну суму 326 тисяч 700 гривень.
Грошову компенсацію на шкільну форму отримало двісті тринадцять дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування на загальну суму 57 тисяч 510 гривень.
Загальна сума виплат одноразової допомоги дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування, які досягли 18-річного віку (41 дитина), за 2011-2012 навчальний рік становить 68 тисяч 710 гривень.
У травні 2012 року грошову допомогу по 246 грн. 50 коп. та цінні подарунки отримало 36 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які є випускниками 9 та 11-х класів, на загальну суму 8 тисяч 840 гривень.
У навчально-виховних закладах забезпечено безперешкодний доступ осіб з обмеженими фізичними можливостями до навчальних закладів міста (встановлено пандуси, обладнано кнопки виклику).
Гуртковою та секційною роботою в загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах охоплено 215 дітей із 335 з особливими потребами. Вони є активними учасниками та переможцями міських, обласних, всеукраїнських конкурсів, фестивалів, виставок, змагань. Так, Дончук-Донцов Дмитро, учень 9 класу ЗОШ №32, вихованець центру науково-технічної творчості учнівської молоді, неодноразовий переможець обласних, всеукраїнських виставок-конкурсів з історико-технічного стендового моделювання, став лауреатом Всеукраїнського фестивалю «Обдаровані діти» у м. Києві.
В управлінні освіти створено банк даних обдарованих дітей з особливими потребами, в якому – 21 учень загальноосвітніх навчальних закладів.
З 6 по 10 лютого 2012 року в усіх навчальних закладах Житомирським міським парламентом старшокласників проведено щорічну благодійну акцію на підтримку онкохворих дітей міста «Дитина-дитині». Зібрано 14. 380 гривень, які були передані Станішевській Світлані Петрівні - мамі хворої дівчинки Станішевської Софії (дівчинці 5 років).
Упродовж 2011/2012 н. р. надано адресну допомогу батькам онкохворих дітей шкіл: № 10, № 19, № 20, г. г. №23, № 26, № 28 на загальну суму 24.837 грн., 18 296 грн. отримали сім ї, які опинилися в складних ситуаціях та на проведення життєво необхідних операцій дітей.
Відпочинок та оздоровлення дітей влітку 2012 року
У червні 2012 року в місті Житомирі було організовано роботу відпочинкової зміни в 24 пришкільних денних таборах, оздоровлено 1194 дитини. Серед них - 40 відсотків дітей пільгових категорій.
Відпочинок дітей пільгових категорій на 70% був забезпечений з місцевого бюджету, батьківська доплата склала 30% . За кошти батьків оздоровлено 49 відсотків від загальної кількості.
Вартість путівки в пришкільний денний табір складала 280 грн. - плата за харчування. Вартість 3-разового харчування у таборах складала 20 грн. в день на одну дитину, що повністю відповідає вимогам норм харчування в закладах відпочинку та оздоровлення.
Всі табори своєчасно отримали від міськСЕС акт приймання дитячого табору відпочинку, їх роботу було узгоджено з управліннями Держгірпромнагляду та Держтехногеннагляду в Житомирській області.
Управлінню освіти виділено 99 тис. грн. для оздоровлення талановитих та обдарованих дітей міста в заміському таборі відпочинку «Супутник».Додатково залучено 23520 грн. коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, що дало можливість додатково залучити до відпочинку ще 21 дитину даної категорії.
138 талановитих та обдарованих дітей оздоровлено в літніх пришкільних таборах та 66 - у таборі відпочинку «Супутник».
За підсумками міського туру огляду-конкурсу виховної роботи в дитячих таборах відпочинку з денним перебуванням на базі навчальних закладів міста необхідно відмітити роботу шкіл: № 21,27,5,6,7,17,22,23,28,30,1,8,10,14,НВК № 65. У всіх 24 оздоровчих таборах констатовано високий рівень мотивації, активності педагогічних колективів пришкільних таборів(учасники виховного процесу) у забезпеченні якнайкращого відпочинку, оздоровлення і розвитку дітей, про що свідчить зростання іміджу таборів серед дітей, батьківської громадськості.
Профілактика правопорушень – важлива складова
виховного процесу
Питання профілактики правопорушень і злочинності, бездоглядності, інших негативних проявів в учнівському середовищі та пропаганда здорового способу життя залишається пріоритетним напрямом роботи управління освіти та навчально-виховних закладів, соціально-психологічної служби.
Система превентивних заходів практичних психологів та соціальних педагогів забезпечує своєчасний та систематичний патронаж учнівської молоді, захист психологічного здоров»я і соціального благополуччя, попередження негативних явищ у родинах та класних колективах.
Активна робота Координаційної ради управління освіти по вирішенню проблемних питань навчання і виховання дітей, захисту їх прав та інтересів у навчально-виховних закладах м. Житомира упродовж п»яти років дає дієвий результат.
Тісна співпраця управління освіти, адміністрації навчальних закладів з службою у справах дітей міської ради, міського центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді, відділеннями кримінальної міліції у справах дітей Богунського РВ та Корольовського РВ УМВС в Житомирській області сприяє оперативному вирішенню питань соціального захисту дітей, проблем щодо забезпечення прав дітей на життя та охорону їх здоров'я. Прикладом такої роботи є повернення до навчання 9 дітей шкільного віку під час Всеукраїнського профілактичного заходу «Урок».
Актуальною залишається проблема підліткової злочинності та вживання алкогольних напоїв.
Проте слід визнати, що за 7 місяців цього року у порівнянні з 2011 роком, показник росту правопорушень не збільшився.
Звертаю особливу увагу керівників навчальних закладів на те, що одним із головних завдань правовиховної роботи у новому навчальному році є максимальна задіяність усіх профілактичних заходів серед учнів, батьків, які іноді є негативним прикладом для власних дітей.
Рада батьків м. Житомира
Сьогодні, усі присутні у цій залі свідомі того, що сім’я і школа - дві потужні сили, завдяки яким можна попередити та подолати проблеми у вихованні юних громадян України.
Повага до принципів загальнолюдської моралі, духовних та родинних цінностей - одне з актуальних питань, якими опікується Президент України. З метою залучення широких кіл до вирішення цих проблем 5 квітня 2012 року у м. Житомирі пройшов І міський батьківський форум на базі школи №28.
Підсумком роботи форуму стало створення дорадчого органу при управлінні освіти – Ради батьків м. Житомира за активної підтримки міського голови В.М. Дебоя.
Впевнена, що саме активна позиція батьків оптимізує вирішення проблем, які виникають у повсякденній роботі освітньої системи, а міська рада батьків сприятиме реалізації в більш широкому масштабі колегіальних, демократичних форм управління, розвитку ініціативи всіх учасників освітнього процесу ЗНЗ міста Житомира.
Якісна підготовка педагогічного працівника – запорука якості школи
Навчально - виховний процес в системі освіти м. Житомира забезпечують 6310 працівників, із яких 3909 - педагогів.
Заклади освіти міста забезпечені педагогічними кадрами, розстановка яких здійснена відповідно до фахового профілю:
- у дошкільних навчальних закладах працює 1234 педагоги;
- у навчально-виховних комплексах – 218;
- у загальноосвітніх закладах різних типів (школи, ліцеї, гімназії, колегіуми, вечірні школи) – 2277;
- у позашкільних закладах – 132;
- у спортивних школах – 48.
28 молодих спеціалістів – випускники Житомирського державного університету імені Івана Франка 1 вересня 2012 року розпочнуть свою педагогічну діяльність у навчальних закладах м.Житомира. Вітаємо їх.
Упродовж п»яти років учителі міста посідають І місце в обласному рейтингу за наслідками проведення регіонального та Всеукраїнського етапів конкурсу «Вчитель року». У цьому році ми вітали переможців – вчителів: Липового Сергія Віталійовича - школа № 21, Барановську Віту Володимиріну - школа № 28, Ніколайчук Ольгу Михайлівну - гімназія № 23, Федоріну Ірину Жоржівну – школа № 33.
Науково – методичний центр має власну систему неперервної освіти по перепідготовці та підвищенню професійного рівня педагогічних кадрів м. Житомира.
Інноваційні технології методичної роботи з педагогічними кадрами - це стимулюючий процес, що характеризує прагнення педагога репрезентувати власне розуміння цілей навчання й виховання, які ефективно впливають на модифікацію змісту і методів педагогічного процесу в сучасній школі. Це система освітньо – виховних, організаційно – педагогічних, методичних і матеріально – технічних компонентів, які створюють умови для розвитку та розкриття творчого потенціалу особистості педагога. У 2011-2012 навчальному році науково-методичним центром проведено 586 заходів за 30-ма формами методичної роботи.
Головним показником освітянської громади міста Житомира є творча діяльність, пошук нових форм навчання і виховання. Заклади освіти, педагоги –новатори міста постійно демонструють свої напрацювання, досягнення всім освітянам держави та отримують високу оцінку провідних науковців і практиків .
У березні 2012 року освітяни міста Житомира стали учасниками Міжнародної виставки «Сучасні заклади освіти», яка за своїм науковим та фаховим рівнем, поставленими на розгляд проблемами пріоритетного розвитку галузі освіти, отримала суспільне визнання і є найбільш широкомасштабною та рейтинговою освітянською виставкою в Україні. На виставці було представлено 765 провідних навчальних закладів різних рівнів і форм власності, навчально-методичних центрів, наукових установ, підприємств, асоціацій, видавництв із 27 регіонів України, а також Росії, Чехії, Естонії, Швейцарії, Словаччини,Польщі, США.
Управління освіти Житомирської міської ради, науково-методичний центр та 22 навчальні заклади: ліцей № 2, гімназія № 3, школи № 5,7,16, 17,19, 21,27,30,гуманітарна гімназія № 23, екологічний ліцей № 24, міський колегіум, гімназія № 1, міський ліцей, навчально-виховний комплекс № 25, центр розвитку дитини № 53, дошкільні навчальні заклади № 39, 73 репрезентували свої педагогічні надбання на виставочному стенді «Освіта міста Житомира».
В рамках виставки педагогічні колективи міського колегіуму провели круглий стіл з теми «Моделі формування розвивального середовища та інтелектуальної сфери для обдарованої молоді у міському колегіумі», дитячий садочок № 39 – презентацію «Сучасні підходи до організації роботи з родинами вихованців дошкільного навчального закладу № 39».
Науково - методичний центр управління освіти нагороджений Золотою медаллю в номінації «Діяльність вищих закладів післядипломної освіти, міських (районних) відділів освіти, навчально-методичних центрів з підвищення рівня професійних компетентностей педагогічних кадрів»; гуманітарна гімназія №23 – Срібною медаллю в номінації «Міжнародне співробітництво закладів освіти і наукових установ»; міський колегіум - Срібною медаллю в номінації «Інноваційні технології виявлення, навчання і підтримки розвитку обдарованої молоді».
Освітяни м. Житомира нагороджені:
- 5 - Почесними грамотами Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України і Національної академії педагогічних наук України за плідну організаторську діяльність з підвищення якості національної освіти;
- 78 - Почесними дипломами Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України і Національної академії педагогічних наук України за плідну науково - педагогічну діяльність з інноваційної модернізації освіти;
- 25 - Дипломами Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України і Національної академії педагогічних наук України за активну роботу з модернізації системи освіти.
Результативною стала участь ЗНЗ міста в І етапі Всеукраїнського конкурсу «Парк педагогічної майстерності». У номінації «Галерея інноваційного пошуку» дипломом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України і пам’ятним знаком від журналу «Позакласний час» нагороджена ЗОШ №19, директор Білоконь Л.Б.
Шановні учасники конференції !
Новий навчальний рік – рік нового й цікавого, тому що така доля школи - постійно змінюватись та оновлюватись .
Основні завдання навчально – виховних закладів освіти міста Житомира на 2012 – 2013 навчальний рік:
1) поліпшити умови здоров’язберігаючого середовища для учасників навчально – виховного процесу ;
2) продовжити практику впровадження обов’язкової дошкільної освіти дітей, починаючи з 5 – ти років ;
3) забезпечити впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти ;
4) створити адаптивно-мережеву систему супроводу готовності педагогічних кадрів початкової школи до роботи за новим Державним стандартом;
5) створити умови щодо можливості здобуття учнями професійної освіти в школі;
6) широко запроваджувати інформаційно – комунікаційні технології у навчальних закладах ;
7) сприяти підвищенню соціального захисту учасників навчально – виховного процесу;
8 ) забезпечити активізацію роботи із запровадження інклюзивного навчання в дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладах дітей з особливими потребами;
9) розробити плани подальшого оволодіння, стовідсотково, педагогічними працівниками загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційними технологіями;
10) вжити заходів щодо переходу всіх загальноосвітніх навчальних закладів на однозмінний режим роботи;
11) провести організаційні заходи щодо отримання навчальними закладами Державних актів на право постійного користування земельною ділянкою;
12) вжити заходів щодо створення кожним загальноосвітнім та дошкільним навчальним закладом власних веб-сайтів.
Дорогі колеги !
Щиро дякую вам за працю у 2011 - 2012 навчальному році. Завжди пам’ятаймо : все , чого досягнуто в минулому – це тільки старт для нових педагогічних досягнень у майбутньому .
За декілька днів свято – свято ювілейного , двадцятого, Першого дзвоника у незалежній державі Україна . Шановні гості , дозвольте подякувати Вам за участь у нашій педагогічній раді , подякувати за добрі, приємні слова на адресу освітян та запевнити Вас у тому , що освіта міста Житомира залишиться і надалі флагманом не тільки в області , а й у державі .
Дорогі вчителі , дорогі колеги , бажаю усім Вам щастя . Дякую за увагу .