Адаптація учнів до середньої ланки школи
Перехід учнів в середню ланку школи породжує ряд проблем. В силу індивідуальних психофізіологічних особливостей особистості десятирічної дитини, процес пристосування до нових умов у кожного школяра проходить по-різному. Він може тривати від кількох днів, тижнів до кількох місяців чи навіть, року, може бути легким і швидкоплинним, а може видатись затяжним і складним. Варто звернути увагу на те, що п’ятикласники стоять на межі зміни провідної діяльності: від учбової (у молодшому шкільному віці) до спілкування з ровесниками (підлітковий вік). Підлітковий вік – це один з найважливіших етапів життя людини, нестабільний та ранимий.
Підлітки особливо чутливі до того, як ставляться до них однолітки. Сама підліткова криза не має симптомів хвороби, але може у гострій стадії сприяти виникненню акцентуацій, неврозів. Ефективність процесу шкільної адаптації значною мірою визначає успішність навчальної діяльності, збереження фізичного і психічного здоров’я дитини.
Ігнорування ускладнень процесу адаптації може призвести до дезадаптації школяра, проявами якої є:
-
зниження рівня успішності;
-
підвищена тривожність, збудженість, роздратованість, рухливість;
-
низька концентрація уваги;
-
проблеми з поведінкою;
-
прояви агресії щодо дорослих та ровесників
Рекомендації для батьків:
-
Допомагайте школяреві у навчанні, особливо у виконанні домашніх завдань.
-
Розвивайте пізнавальну сферу дитини (увагу, мислення, пам’ять), грайте з нею в ігри на розвиток спостережливості, розв’язуйте кросворди, шаради головоломки.
-
Розвивайте волю дитини, привчайте її до режиму дня. Використовуйте гумор, але не сарказм та насмішки.
-
Не порівнюйте дитину з іншими дітьми, особливо якщо вона в чомусь є менш успішною, ніж інші діти.
-
Підвищуйте самооцінку дитини, частіше хваліть її, але так, щоб вона знала, за що.
-
Не ставте до дитини завищених вимог, намагайтеся робити їй якнайменше зауважень, використовуйте покарання лише в крайніх випадках.
-
Використовуйте покарання лише в крайніх випадках.
-
Будьте для дитини прикладом для наслідування.
-
Підтримуйте адекватну самооцінку, формуйте реальні уявлення про свої здібності та можливості.