Стратегія «Освіта для сталого розвитку» - вимога часу.
Є вічні питання, які кожна система управління, кожна управлінська команда змушені розв’язувати у свій час і у своїх неповторних обставинах. Але є і питання, що народжує конкретна епоха, питання, що іншим часом, вочевидь, не могли б бути сформульовані. І наш час, схоже, дуже багатий на такі запитання. Хіба ще зовсім недавно могли хвилювати директорів навчальних закладів (крім, може бути, наймогутніших, здатних випереджати свій час) питання про побудову індивідуальних траєкторій розвитку школярів в освіті, про організацію великих інноваційних дослідницьких проектів, про ціннісні засади різних систем управління, про шкільну філософію і місію окремої освітньої установи? Ці і багато інших питань, на які ми намагаємося знайти відповідь, сам факт їхньої постановки – важливий симптом розвитку управлінської свідомості керівників шкіл, добрий знак перемін...
Сучасні тенденції модернізації освіти зумовлюють оновлення процесу управління загальноосвітніми навчальними закладами. Перед керівниками закладів освіти м. Житомира, а це - 24 денних загальноосвітніх школи, 3 гімназії, 3 ліцеї, 1 колегіум, 6 навчально-виховних комплексів «школа-садок», 6 центрів розвитку дитини, 32 дошкільних, 2 вечірні, 3 приватні, 7 позашкільних навчальних закладів постають нові завдання, які потребують умінь аналізувати великий обсяг фактичного матеріалу, узагальнювати тенденції, прогнозувати розвиток педагогічної системи школи, приймати рішення, організовувати їх виконання, оцінювати результати. Навчальні заклади міста все більше відчувають вплив ринкових відносин, усвідомлюють, що управлінські процеси не обмежуються внутрішньошкільним управлінням. Посилюється вплив соціуму, громадськості на управлінську діяльність керівника навчального закладу. Окремої уваги потребує управління людськими ресурсами, залучення педагогів, батьків, учнів до вирішення шкільних проблем.
Вагомі досягнення освітян міста на регіональному та Всеукраїнському рівнях є результатом активного опанування теорії менеджменту як ефективної форми управління соціально – економічним процесом. Адже на відміну від командно – адміністративної форми управління, менеджмент максимально враховує особистісний потенціал кожного працівника, створює умови для його професійного розвитку, взаємодії в професійній діяльності, заохочує до досягнення максимально можливого результату. Менеджмент формує новий стиль управлінського мислення, орієнтує на цінності та пріоритети, методи та інструментарій управлінської діяльності в умовах ринкової економіки, активізує закономірності «некомандної» економічної системи. Сьогодні більшість керівників закладів освіти м. Житомира – менеджери, які успішно управляють педагогічною системою навчального закладу, його розвитком, організовують і стимулюють професійну діяльність підлеглих, сприяють формуванню культури організації, вивчають попит на освітні послуги, забезпечують їхню якість.
Основні реформи, які сьогодні проходять в Україні, вимагають модернізації ролі директора, заступників та шкільного менеджменту. Це означає, що педагогічні працівники мають бути поінформованими щодо реформ та змін, які відбуваються у різних галузях: в педагогіці, дидактиці, фінансах, роботі з персоналом, - на різних рівнях: загальнонаціональному, регіональному та шкільному.
Науково – методичний центр управління освіти постійно опікується питаннями підвищення професійного рівня управління школою, виходячи з того, що від якісного управління до благополуччя й успіху — один крок.
Протягом останніх років НМЦ активно співпрацює з державним університетом ім. І.Франка, Поліським інноваційним центром освіти та розвитку, Житомирським державним технологічним університетом, Житомирським агроуніверситетом, Київським Міжнародним університетом, Академією педнаук, Литовським Міжнародним університетом LCC, Інститутом психології, громадськими організаціями. Постійним є взаємообмін педагогічними делегаціями з різних регіонів.
Черговим кроком у підвищенні професійного рівня керівників закладів освіти міста став науково-практичний семінар « Освіта для сталого розвитку», проведений на базі гуманітарної гімназії №23 ім. М.Й. Очерета (директор Купрійчук Н.В.). В роботі семінару брали участь Шегеда А.Ф., проректор Житомирського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, професор, проректор КиМУ Рудаківська С.В., Павловська О.В., літературний редактор Всеукраїнського науково-практичного журналу «Директор школи, ліцею, гімназії», заступник директора з НВР гімназії №136 м. Києва, Соболяк Л.Є., директор інформаційно-методичного центру освіти м. Тернополя та інші.
Освіта для сталого розвитку має за мету формування світогляду, що базується на принципах сталого розвитку, систематизації та засвоєння інформації з питань сталого розвитку. Ось чому останніми роками освіта набуває ваги, як головного (можливо, єдиного?) реального інструменту переходу людства до сталого розвитку.
Як член проекту Асоційованих шкіл ЮНЕСКО, гімназія №23 задекларувала свою орієнтацію на стратегію «Освіта для сталого розвитку» і має сьогодні реальні підстави говорити про певні досягнення.
Заклад активно співпрацює з недержавними організаціями «Life-Link» (Швеція) і з питань екології, щорічно звітує про проведені акції перед штабом та отримує за пророблену роботу сертифікати.
Сьогодні освіта для старого розвитку передбачає докорінні зміни в навчально-виховному процесі. Сучасний учитель повинен перейти від передачі знань до створення умов для активного засвоєння, аби діяльність учня базувалась на компетентному підході до навчання.
З огляду на це в гімназії активно реалізуються технології особистісно-орієнтованого навчання, інтерактивного, технології критичного мислення, креативна та інтегрована технології. Перевага надається продуктивно – діяльнісній, яка розглядається в ракурсі універсальної практично-педагогічної технології.
Інноваційний розвиток гімназії не відбувається за принципом «все» і «відразу». Ось лише декілька напрямків впровадження інновацій в навчально-виховний процес:
-
на рівні професійної та пошукової діяльності вчителів;
-
на рівні контролю за якістю знань учнів;
-
на рівні змін зовнішнього і внутрішнього простору гімназії;
-
на рівні методичних служб;
-
на рівні стратегії розвитку гімназії – реалізація науково-методичної проблеми «Якісна освіта – освіта ХХІ століття».
Змістовно технологічний аспект інноваційної діяльності полягає в реалізації гімназією потенціалу освітнього простору – як зовнішнього, так і внутрішнього. Зовнішній освітній простір відкритий до взаємодії і співпраці з вищими навчальними закладами, науковими установами, закладами культури, органами влади та для використання Інтернет-ресурсів. Гімназія входить до регіонального комплексу «Полісся», що діє на базі при ЖДУ ім. І.Я. Франка. Вироблено концепцію спільної діяльності лабораторії «Життєвої компетентності та успіху» з кафедрою соціальної та практичної психології, інститутом іноземних мов, кафедрою методики викладання в початкових класах, кафедрою української і зарубіжної філології. Серед проблем, які досліджуються виокремлено:
-
як розвивати здібності до окремих видів діяльності;
-
розвиток здібностей як ресурс долання життєвих криз;
-
акумуляція програми мікродослідження «Розвиток творчих здібностей».
Результатом спільної діяльності науковців і педагогів є проект «Європейське мовне портфоліо» та «Кейс-метод» у навчанні.
В єдиному освітньому просторі використовуються Інтернет-ресурси у вивченні іноземних мов. Сьогодні гімназія готується до участі у Шостій міжнародній науково-практичній конференції «Сучасні тенденції комп’ютеризації процесу навчання іноземних мов» в on-line режимі , яку проводить 15-16 квітня 2011 року Східноукраїнський національний університет ім. Володимира Даля.
Заклад є базою для проведення наукової, дослідницької та інноваційної діяльності. Адміністрація підтримує творчий пошук вчителів-новаторів, забезпечує інформаційний простір педагога, сприяє апробації розроблених експериментальних матеріалів; обговорює та пропагує результати дослідження (науково-методичні посібники, програми конференцій, наукові звіти).
Робочі зошити з логіки та читання, розроблені вчителями початкових класів Іванчук Г.І. та Жигановою О.Б., мають гриф МОН України.
З метою стимулювання та заохочення педагогів до інноваційної діяльності постійно проводяться методичні фестивалі «Вогонь Прометея» та презентація власного досвіду в рамках атестаційного періоду педагогічних працівників «Час збирати каміння».
Для задоволення потреби в синергетичному просторі започатковані тематичні дні, які засвідчили високий рівень інноваційної культури не тільки внутрішнього, а й зовнішнього середовища закладу: «День успіху», «День науки», «День музи», «День Наума».
Саме сенергетичне поле діяльності дозволяє керівникам кафедр, під керівництвом заступника директора з наукової роботи Гуменюк В.А., проводити навчальні семінари, тренінги, майстерні, майстер-клас на рівні інтеракції: «Знайомтесь - досвід», «Я атестуюсь», «Моделювання та дизайн уроку», «Традиції + інновації», «Задзеркалля спілкування», «Я так роблю», «Творче досьє».
Сім науково-методичних кафедр закладу успішно реалізують модулі (життєорганізації, життєпізнання, життєтворчості, життєпередбачення, життєвдосконалення) науково-методичної теми гімназії «Життєтворчі компетенції особистості».
Вчителі гімназії працюють над розробкою програм освіти для сталого розвитку, тісно співпрацюють з громадськими організаціями «Вчителі за демократію та партнерство», «Вчителі за мир та взаєморозуміння».
Використовуючи нову парадигму освіти для сталого розвитку, керівники науково-методичних кафедр створюють таке поле життєдіяльності, яке дає стабільний результат в навчанні і вихованні дітей протягом багатьох років.
Сьогодні директори навчальних закладів м. Житомира прагнуть постійно збагачувати свої професійні знання, вдосконалювати вміння, і усвідомлюють, що сучасний керівник поєднує риси менеджера i лідера-реформатора, здатного керувати школою, що постійно розвивається.
Освіта для сталого розвитку ґрунтується на понятті сталого розвитку як такого, що задовольняє потреби сьогодення та не ставить під загрозу можливість майбутніх поколінь задовольняти власні потреби. Розвиток необхідний для задоволення потреб людей і поліпшення якісного рівня їхнього життя.
Саме тому, навчальні заклади міста прагнуть стати учасниками проекту «Кожна краплина має значення», який виконується в рамках проекту «Муніципальна програма врятування та сталого розвитку» (ПРООН/МПВСР), фінансується і виконується ПРООН та співфінансується Швейцарською Конфедерацією. Метою проекту є визначення і підтримка рішень щодо сталого забезпечення водою, залучення органів влади та організацій громад до активної участі у вирішенні питання водопостачання.
Стале суспільство – це суспільство, яке зберігається протягом життя багатьох поколінь і характеризується далекоглядністю, гнучкістю і мудрістю, за яких не руйнуються його фізичні та соціальні системи життєзабезпечення, чого і прагнуть освітяни міста Житомира. Вони переконані: «Якщо знання ведуть до дискусії, то тільки розуміння - до дії».
Освіта для сталого розвитку викликає потребу в нових педагогічних моделях, новій педагогічній культурі, новому педагогічному навчанні і мисленні. Тож запрошуємо всіх до співпраці !