Нові ідеї сучасної школи Житомира
Погодьтесь, що людство припинило б своє існування, якби не народилася людина, яка є носієм знань, культури, досвіду, якби не народився вчитель.
Освітяни м. Житомира впевнені ,що вчитель ХХІ ст. повинен поєднати в собі все найкраще від Аристотеля, Сухомлинського, Макаренка, привернути до себе увагу держави, повагу суспільства та пишатися тим, що він –Учитель!
Парадигма «інноваційності» професійного досвіду в освітній галузі м. Житомира стає лідируючою в оцінці якості роботи педагога. Ці інноваційні процеси свідомо увійшли до професійного досвіду і визначаються його системною спрацьованістю, вивіреністю до рівня технологічно послідовного алгоритму педагогічних дій, що ведуть до заздалегідь позначеного освітньо –виховного результату, який, у значній мірі, залежить від уміння керівників навчальних закладів організувати та спрямувати роботу педагогів на інтенсивне впровадження в практику роботи нових прогресивних педагогічних ідей, технологій навчання й виховання, досягнень сучасної педагогічної науки та практики і, що важливо, – підтримати творчий пошук педагога.
Розділ 1 Початкова школа
Формування самоосвітньої компетентності
Практикується з 2006 р.
Кращі вчителі-практики м. Житомира шукають шляхи, які б сприяли міцному формуванню загальнонавчальних умінь і навичок у молодших школярів, що у кінцевому результаті привело б до підвищення ефективності навчання і, що особливо важливо, активізації самостійної роботи учнів. Група вчителів спробувала при складанні конспекту уроку передбачити окремим полем найголовніші загальнонавчальні навички, які мають формуватися в учнів на певних етапах уроку, зашифрувавши їх для зручності умовними позначками. Це змушує вчителя задуматись над тим, які саме вміння і навички він має формувати на конкретному етапі уроку при виконанні певного завдання, адже цей процес не може відбуватись стихійно.
Відвідування уроків адміністрацією навчальних закладів з будь-яких питань не передбачають аналізу рівня оволодіння молодшими школярами загально навчальними уміннями і навичками. Тому вироблено алгоритм аналізу уроку у вигляді схем, де дуже легко фіксувати ті моменти уроку, які спрямовані на вироблення у дітей загальнопізнавальних умінь і навичок. Цим самим відбувається контроль за роботою вчителя по виконанню державних вимог щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів, передбачених програмою.
Досвідом впровадження компетентнісного підходу та практичної спрямованості навчально-виховного процесу через формування у молодших школярів розгорнутої навчальної діяльності охоче поділиться науково-методичний центр управління освіти Житомирської міської ради.
Науково-методичний центр
управління освіти Житомирської міської ради
Розділ 2 Навчально-методичний комплект
«Вчись писати, малюк» Впроваджується з 2000 року.
З перших днів навчання дитини необхідно формувати в неї навички правильного, каліграфічного почерку, бо від цього певною мірою залежать подальші успіхи школяра. Процес навчання письма пов'язаний із певними труднощами психофізіологічного характеру. Отже, дитина зможе уникнути труднощів при навчанні письма, якщо в неї вже сформуються певні технічні та графічні навички ще в дошкільний період. Із цією метою розроблений навчально-методичний комплект «Вчись писати, малюк», що має дві складові: зошит для дітей, який містить систему вправ для підготовки дитини до письма, та методичні розробки п’ятдесяти інтегрованих занять із навчання письма для вчителя. Виконуючи завдання в зошиті, дитина оволодіває графічними навичками, вчиться писати елементи букв і цифр, а також отримує необхідні в подальшому навчанні мовленнєві, математичні, природничі і художні уявлення.
Метод безвідривного умовного малювання використовуємо й у першому класі при вивченні написання букв, працюючи з дітьми в зошитах із калькою, з метою допомогти дитині набути впевненості в оволодінні тією чи іншою формою букви, розвитку позитивних емоцій при письмі. Для розвитку скоропису, плавності, ритмічності письма метод безвідривного умовного малювання використовуємо також в другому – четвертому класах при проведенні хвилинок каліграфії.
Житомирський міський колегіум
Розділ 3 Природничо - математична освіта
Випереджувальне вивчення математики
Введено в 2002 р.
Прогнозований результат його введення — загальне зростання рівня компетентності учнів з предмету, поглиблення і розширення їх знань з окремих тем, розвиток стійкого інтересу до вивчення математики, формування алгоритмічної культури, вироблення умінь самостійної навчальної діяльності, якісної підготовки та полегшення психологічної адаптації до навчання в класах з поглибленим вивченням математики. Кафедра математики ліцею № 25 ім. М.О.Щорса м.Житомира має давні славні традиції: з 1982 р. в навчальному закладі поглиблено вивчається математика, учні навчального закладу — постійні переможці міських, обласних, Всеукраїнських олімпіад з математики, конкурсів-захистів науково-дослідницьких робіт МАН. Для більш якісної допрофільної підготовки учнів було започатковано випереджувальне вивчення математики в 5— 7 класах, яке не вимагає значної кількості годин (5 год. на тиждень). Така організація вивчення математики дає можливість як досягнення прогнозованого результату вчителем, так і свідомого вибору учнем математики як профілюючого предмету, вивчення її поглиблено, бо він стає впевненим у своїх можливостях, маючи необхідних запас знань, вміння та навички інтелектуальної діяльності.
Ліцей 25 ім. М.О.Щорса м. Житомира
Метод проектів як один із видів інтерактивного навчання
на уроках географії та економіки
Дедалі більше вчителів в Україні цікавляться методом проектної діяльності учнів і застосовують його.
Ідею включення цього методу в освітній процес запропоновано американським педагогом і філософом Дж. Дьюї понад сторіччя тому. Вперше у вітчизняній педагогіці до вивчення цієї проблеми звернувся А.Макаренко, який дійшов до висновку про необхідність проектування особистості як суб’єкта педагогічної праці. Цю думку підтримував В.Сухомлинський, багатогранну педагогічну спадщину якого проймає ідея «проектування» людини. Саме слово «проект» в перекладі з латини означає «кинутий уперед – задум, план».
Метод проектів дозволяє підготувати учня до реалій сьогодення. Адже багато дітей, закінчуючи школу, не мають уявлення про характер їх професійної діяльності. А вони повинні вміти працювати в групі, бути здатними до ризику, мати почуття відповідальності, прагнути до досконалості, бути ініціативними, здатними до саморозвитку, знати досконало свою справу, мати розвинене почуття суперництва.
Тому на уроках географії та економіки, як і на будь-якому іншому, виходячи із нахилів і здібностей учнів можна пропонувати не тільки науково-дослідницькі, але й творчі проекти, результатами яких можуть стати: реферати, звіти, доповіді, наукові проекти, презентації, публікації, бізнес-проекти, вірші, картини, муляжі, твори, тощо.
У чому ж переваги застосування в навчально-виховному процесі проектної діяльності? Це, насамперед, уміння, яких набувають учні, а саме: планувати свою роботу, попередньо передбачаючи можливі результати; використовувати різноманітні джерела інформації; самостійно збирати матеріал; аналізувати і зіставляти факти, аргументувати свою думку; приймати рішення; установлювати соціальні контакти (розподіляти обов’язки, взаємодіяти один з одним); створювати «кінцевий продукт» - матеріальні носії проектної діяльності; планувати цикли занять з тем, які зацікавили б учнів середніх класів; представляти створене перед аудиторією, оцінювати себе та інших.
Метод проектів - особистісно орієнтований, дає змогу застосовувати різні дидактичні підходи, навчатися на власному досвіді та на досвіді інших, урешті дає задоволення учням, оскільки вони бачать результати своєї праці.
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 30 м. Житомира
Розділ 4 Олімпіади, конкурси, фестивалі
Фестиваль «Дружба» - це результат системної виховної роботи учасників навчально-виховного процесу щодо формування шанобливих взаємин дітей різних національностей, національної самосвідомості у поєднанні з глибокою повагою до національних символів, традицій України. Практичне втілення ідеї цілеспрямованого формування гуманістичних якостей особливості шляхом знайомства учнів з високою культурою міжнаціональних відносин. У школі навчається 630 учнів дев’ятнадцяти національностей. Виховна робота, в основному, є індивідуальною. Матеріали пошукової діяльності учнів, вчителів, батьків лягли в основу проведення фестивалю.
Загальноосвітня школа I-III ступенів №17 м. Житомира
Екологічний фестиваль
дітей та педагогів «Голос Землі»
Проводиться з 1998 року
Ще з перших днів існування ліцей живе під девізом «Екологія + духовність = майбутнє». Розв’язання екологічних проблем мікрорайону, в якому розташований ліцей, а також міста і області стало основним завданням колективу. Настав час виховувати підростаюче покоління не в згубній традиції, а в іншому, притаманному українському народові гармонійному співіснуванні з природою, у готовності оберігати природні цінності всюди і завжди. Колектив ліцею створив власну концепцію безперервної екологічної освіти і виховання, основним завданням якої стало формування екологічних компетентностей учнів. Щорічним підсумком екологічної роботи став фестиваль дітей та педагогів «Голос Землі». Фестиваль проходить у квітні, протягом 3-х днів, під девізом «Неси добро у світ природи». Мета фестивалю: загострення уваги громадськості на екологічних проблемах Житомирщини; пропаганда екологічних знань; обмін природоохоронним досвідом; проведення практичних природоохоронних акцій.
Організатори фестивалю: державне управління екології та природних ресурсі Житомирської області, управління освіти та науки Житомирської облдержадміністрації, управління освіти Житомирської міської ради
Під час фестивалю працює дитячий парламент, де захищаються екологічні проекти, учасників фестивалю, проводяться виставки екологічних плакатів, фотовиставки, прокладання екологічних стежок, висадка зелених насаджень, конкурс кращих екологічних бригад.
У фестивалі беруть участь команди шкіл міста Житомира та Житомирської області. Діяльність фестивалю освітлюється у засобах інформації міста, області, України.
Екологічний ліцей №24 м. Житомира
Іnternet-портал організаційно-методичного забезпечення
дистанційних олімпіад з програмування
обдарованої молоді навчальних закладів
Об’єктивність, усунення суб’єктивного фактору вчителя під час проведення та підведення підсумків міського та обласного етапів Всеукраїнської олімпіади з інформатики… Проблематично? Освіта м. Житомира пропонує використання Іnternet-порталу організаційно-методичного забезпечення дистанційних олімпіад з програмування обдарованої молоді навчальних закладів України (http//www.e-olimp.com.ua), на якому зареєстровано понад 2 тисячі користувачів (Україна, Росія, Польща, Казахстан, Китай, Туреччина тощо). Спочатку це була учнівська науково-дослідницька робота - сайт спортивного програмування , яка отримала перемогу на ІІІ етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів членів МАН України у 2007 році. Наполеглива праця учня міського ліцею при ЖДТУ Колодяжного Сергія, нині студента ЖДТУ, та вчителя ліцею – Жуковського С.С. трансформували його в Іnternet-портал, що надало можливість проведення олімпіади – тестування та оцінювання запропонованих учасниками олімпіади розв’язків. На порталі можна: учням самостійно поглиблювати знання з програмування; вчителям – проводити факультативні заняття з програмування, готувати учнів до участі у олімпіадах, конкурсах, турнірах тощо, проводити відкриті, закриті офіційні та тренувальні командні і особисті змагання молоді з програмування.
Електронна адреса автора - zss_zt@mail.ru
Розділ 5 Класний керівник
Проектна діяльність «Обираємо професію».
Чи достатньо ми, вчителі, класні керівники приділяємо уваги питанню профорієнтації учнів. Усвідомлення яку обрати професію, ким стати приходить поступово на шкільній лаві, чи стресові ситуації професійного вибору є закономірністю у родинах випускників?
Ви хочете дізнатися як мобілізувати розумову діяльність учнів, виховати повагу до будь-яких професій, прискорити процес свідомого вибору майбутньої спеціальності шляхом використання методу проектів. Проектна діяльність «Обираємо професію» дає можливість учням поступово оволодівати певним обсягом знань, пошуку інноваційних форм розвивально – виховної та профорієнтаційної роботи впродовж 5-11 класу. Вдало використовується анкетування з профорієнтації. Розроблена тематика батьківських зборів, зустрічей з представниками різних професій. Системними є екскурсії на відомі підприємства Житомирської області та України.
Загальноосвітня школа I-III ступенів № 27 м. Житомира
Розділ 6 Інформаційно-комунікаційні технології
Комп’ютер – третій партнер на уроках
Яким чином впроваджувати елементи новітніх інформаційних технологій на уроках мови і літератури і на яких етапах? Відповідь очевидна: комп’ютерні технології можуть застосовуватись на будь-якому етапі вивчення мови та літератури, незалежно від теми уроку.
Цікавою є програма „РУТА”. Конкретніше? Це перевірка правопису, граматики, розстановка переносів та заміна слів за допомогою словника. Надзвичайно корисним є можливість використання тезауруса. Використовуючи його, можна швидко та коректно замінювати слова та вирази в тексті синонімами. При цьому ви можете користуватися існуючим словником або ж створити новий, свій власний.
Разом з програмою «РУТА» використовується програма «ПЛАЙ», призначена для перекладу текстів з російської мови та українську і навпаки. При перекладі існує така перевага, як вибір синонімів та виявлення граматичних помилок.
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №27 м. Житомира
Розділ 7 Влада –школі
Участь у проектній діяльності регіону
Співпраця з громадськими організаціями
Введено в 2002 р.
В приміщенні ліцею № 25 ім. М. О. Щорса м. Житомира відкрито перший в області клас — лабораторія економічної освіти в рамках регіонального соціально-економічного проекту „СРІБНА ВЕЖА” та програми Житомирської регіональної спілки підприємців. Основною метою проекту є формування нового економічно освіченого молодого покоління місцевих підприємців.
Сьогодні – це один з найкраще обладнаних класів в області, що забезпечує відмінні умови для навчання. Тут впроваджується програма початкової економічної освіти для старшокласників „Стратегія успіху”. Це спільний освітній курс регіональної спілки підприємців та членів Житомирського молодіжного об’єднання „ХХІ Платформа” - студентів старших курсів місцевих вузів. Першим етапом програми було проведення циклу тренінгів для учнів 10-11 класів з метою надання початкових економічних знань з основ підприємництва, а також можливості отримання базового рівня курсу самомаркетингу. Дана програма є невід’ємною складовою довгострокового проекту „СРІБНА ВЕЖА”, що увібрав в себе цілий комплекс програм соціально-економічного напряму: щорічна Поліська відзнака „СРІБНА ВЕЖА”, Міжнародний Форум бізнес-асоціацій, міжнародний фольклорний фестиваль та інші.
Ліцей № 25 ім. М. О. Щорса м. Житомира
Розділ 8 Здоров’язбережні технології
Створення здоров’язберігаючого освітнього середовища
В наш час фізична культура і спорт набувають вирішальних факторів серед всього комплексу умов, що визначають оптимальну життєдіяльність людини.
Стан здоров’я, рівень фізичного розвитку та фізичної підготовки дітей взаємопов’язані. В шкільні роки діти отримують знання і вміння, необхідні для життя.
Фізичне виховання школярів колектив ліцею розглядає в комплексі завдань культурного розвитку суспільства і особистості.
Ліцей працює за навчальним планом з 5-годинним викладанням фізкультури у 1-11-х класах, з поділом дітей на групи з 1-го класу.
Систематичні, щоденні уроки фізкультури, заняття фізичними вправами формують у дітей звичку до регулярної фізичної активності. Заняття фізкультурою є постійним елементом способу життя дитини, що формує відношення до них, як до обов’язкової складової режиму дня.
В ліцеї працює 8 спортивних секцій. У 10 класі викладається курс «Основи масажу».
Навчання, розвиток, виховання та формування здорового способу життя – це нерозривний процес.
Рівень успішності школярів, що відвідують спортивні секції ліцею, на 18% вищий ніж у дітей, що не займаються спортом.
Колектив ліцею бачить своє завдання у вихованні стійкої потреби до регулярних занять фізичними вправами, які повинні перейти в звичку. Ми повинні добитися усвідомлення школярем необхідності таких занять для досягнення успіху в навчанні, житті, праці.
Ми розробили валеологічну модель шкільного дня, яка направлена на формування здорових звичок. Створення здоров’язберігаючого освітнього середовища є для нас головного передумовою поліпшення здоров’я учнівської молоді.
Сьогодні неабиякого виховного та освітнього значення набуває для нас вивчення історії та розвитку олімпійського руху. Прийняття нашими учнями ідеалів та принципів олімпізму створюють спосіб життя, який базується на радощах, освітніх цінностях, повазі до етичних принципів.
Традиції ліцею:
-
зміцнення здоров’я,
-
загартування,
-
поліпшення фізичного розвитку,
-
підвищення захисних функцій організму,
-
виховання моральних та вольових якостей,
-
пояснення значення здорового способу життя, принципів гігієни, правильного режиму праці та відпочинку, раціонального харчування.
Фізична активність дітей є гарантом їх нормального розумового та фізичного розвитку.
Ліцей №2 м. Житомира
Клас з футболу
1 вересня 2009 року в Житомирській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 14 відкритий перший в Україні клас з футболу.
Клас був створений з ініціативи Каганова Вадима Феліксовича, випускника школи, а сьогодні – президента спортивного клубу «Легіон-ХХІ» м. Київ, члена ради Асоціації УФТ і Шадурської Олени Юріївни, директора школи, при підтримці управління освіти Житомирської міської ради.
Відкриття футбольного класу – це вшанування пам’яті заслуженого тренера, майстра спорту СРСР Гордєєва Ростислава Михайловича, який з 1987 року працював в Житомирській ЗОШ № 14 і виховав не одну плеяду футболістів. Естафету прийняв Гвоздь Сергій Петрович, тренер-викладач, котрий створив потужну футбольну команду, зацікавив улюбленою грою багатьох учнів школи та мікрорайону.
Традиційним стало проведення турніру пам’яті Гордєєва Р.М., що проводиться на базі школи в грудні місяці, участь в якому беруть команди області.
У футбольному класі навчаються і хлопці, і дівчата, вони мають змогу не тільки опановувати ази футбольної майстерності, а й зустрічатися з відомими спортсменами України, брати участь у всіх футбольних матчах.
Цікаво проведені майстер-класи Олегом Саленко – чемпіоном України, чемпіоном Шотландії, Іспанії, найкращим бомбардиром чемпіонату миру з футболу (1994 р.), яким було забито п’ять м’ячів; Дорошенком Віктором – дворазовим чемпіоном світу з кікбоксингу. Учні спілкувалися з успішними та відомими людьми і наживо бачили приклади їхніх успіхів та зрозуміли, що успіх – це реально.
Прекрасним стимулом на шляху подолання високих спортивних вершин є перемоги, які здобувають учні на футбольних теренах.
Житомирська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 14
Програма
«Пізнай себе – будь здоровий»
Розпочата з 2000 року
Житомирський екологічний ліцей №24 вже 10 років реалізує ліцейну комплексну програму здоров’я «Пізнай себе – будь здоровий», затверджену педагогічною радою 15.05.2000 року, загальношкільною батьківською конференцією 24.05.2000 року, затвердженої головним лікарем обласного центру здоров’я 02.06.2000 року, погоджено начальником управління охорони здоров’я Житомирського міськвиконкому.
Для забезпечення фізичного розвитку, зміцнення здоров’я дитини в Житомирському екологічному ліцеї № 24 створенні усі умови. Прекрасно обладнана спортивна зала, тренажерний зал, актовий зал, технічний центр, фізіотерапевтичний кабінет, кабінет ЛФК, спортивні майданчики, ігрова кімната, кабінет відпочинку вчителів, медичний кабінет, стоматологічний кабінет.
У ліцеї діє соціально-психологічна служба, яка розробляє систему заходів психологічної допомоги батькам та програму з розвитку роботи й фізичного виховання дитини.
Зберігати фізичну форму та рухливість допомагають нашим учням розвантажувальні хвилинки під час уроків, комплекс вправ для очей, для відновлення дихання, вправи для правильної постави та інші. Організовано рухливі перерви, проводяться тематичні дні, спортивні свята, конкурси малюнків, плакатів.
Під час письма діти кладуть на голову подушечки з йодованою сіллю – це допомагає зберегти правильну поставу, вберегти від сколіозу та позитивно діє на щитовидну залозу.
Ліцейна програма «Пізнай себе – будь здоровий» реалізується через всі навчальні предмети на кожному уроці в 1-11-х класах.
В ліцеї організований батьківський всеобуч «Азбука здоров’я дитини». Батьки активно залучаються до реалізації програми, вони допомагають у проведенні походів вихідного дня, туристичних походів, спортивних змагань, у підготовці до днів здоров’я. Сплановано курс лекцій для молодших школярів, старшокласників, проводиться цикл радіопередач. В ліцеї функціонує шкільний парламент на чолі з президентом. Парламентська секція «Здоров’я» на рівні учнівського самоврядування забезпечує виконання шкільної програми «Пізнай себе – будь здоровий».
Творча робота педагогічного та учнівського колективу по реалізації програми висвітлюється у шкільних альманахах, семінарах та тричі ставали переможцями Всеукраїнського конкурсу «Школа сприянню здоров’ю».
Житомирський екологічний ліцей №24
Військово-спортивна гра «Патріот»
Проводиться з 1994 року
Військово-спортивна гра «Патріот» традиційно проводиться у День здоров’я наприкінці вересня з метою пропаганди здорового способу життя, фізичного загартування учнів; формування патріотичної свідомості, національної гідності, готовності стати на захист Вітчизни; застосування теоретичних знань з навчальних предметів; посилення екологічного виховання та природоохоронної роботи; підтримання і розвитку шефських зв’язків з військовими частинами, громадськими організаціями та державними установами. Місце проведення конкурсних загань – мальовничий Богунський ліс.
В заході поєднано військово-спортивні випробування, практичне удосконалення навичок з правил безпеки життєдіяльності та предметних дисциплін на фоні патріотичного виховання. Програма гри містить елементи теоретичних знань з іноземної мови, військово-прикладних видів спорту, орієнтування на місцевості, екології та краєзнавства, медицини, туризму, основ безпеки життєдіяльності.
До участі в грі допускаються команди учнів 7 – 11 класів, які пройшли попередню підготовку, інструктаж з правил безпеки життєдіяльності та вчасно оформили листки допуску до змагань. По всіх етапах дистанції команда рухається у супроводі класного керівника та представників батьківського комітету. Спочатку проводиться огляд пісні і строю, далі діти беруть участь в різноманітних етапах та випробуваннях: змагання з військово-прикладних видів спорту з додатковою перевіркою теоретичних основ, виконання завдань з ЦЗ, орієнтування на місцевості, перевірка знань з екології та краєзнавства. Протягом 5 годин безпосереднього проведення гри учням надається можливість проявити себе в різних надзвичайних ситуаціях, що потребує доброї фізичної та інтелектуальної підготовки, уміння швидко діяти і бути уважними. Клас - переможець гри визначається сумою балів, які команда одержала на етапах. Грамотами за І, ІІ, ІІІ місця відзначаються команди з кожної паралелі класів. Підведення підсумків та нагородження переможців відбувається в урочистій обстановці.
Суттєву допомогу в організації гри надають шефи школи - Військова частина А-1735, працівники навчально-методичного центру ЦЗ та БЖ і Головне управління МНС України в Житомирській області, працівники ДАІ, підлітковий клуб «ФОРТУНА».
Впродовж багатьох років гра залишається захоплюючою і цікавою для учнів, сприяє формуванню здорового способу життя, фізичному та моральному загартуванню підлітків, їх інтелектуальному розвитку.
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 26 м. Житомира
Розвиток творчих здібностей учнів
через участь в агітколективах
Через творчість - написання віршів, текстів до пісень, сценаріїв, створення авторських презентацій до виступів, уміння працювати у команді до перемоги над власними вадами, шкідливими звичками, гарного настрою та здоров’я.
Агітколективу «Шанс» (проект «Бережи природу - бережи життя») 5 років. Члени агітколективу успішно виступають перед учнями та батьками школи, дітьми дитячих садочків. Вони активно пропагують природоохоронну роботу, ціннісне ставлення до свого здоров’я, дотримання здорового способу життя. Результати їх виступів - перемоги в міських, обласних, Всеукраїнських конкурсах.
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 28 м. Житомира
Природоохоронна робота та екологічне виховання
З кожним днем актуальним стає заклик-звернення до всього людства: «Ми повинні дослідити та вивчити природу, збагнути її суть, пізнати її закони і навчитися підкорятися їм». Людина – це невід’ємна частина природи. Бездушно втручаючись у природу, людина своїми руками руйнує все те, без чого неможливе її життя. Сьогодення акцентує увагу учнів на екологічні проблеми нашої планети. Завданням вчителя є активізація їхньої пізнавальної діяльності; розвивати логічне і творче мислення; формувати екологічно свідому, інтелектуально розвинену особистість; розкрити внутрішній світ дитини через творчу уяву; усвідомлення дітьми складних зв’язків між живими організмами в природному середовищі; тренування уяви і фантазії учнів, виховання дбайливого ставлення до природи. Одним із завдань екологічного виховання школярів є формування в них різноманітних умінь і навичок. Дієвою формою є різноманітні екологічні акції: «День юного натураліста», «Посади дерево», «Упорядкуй сміттєзвалище», «Первоцвіт», «Ошатний двір». Такі заходи формують життєву активну позицію дитини, і тому їх треба проводити, починаючи з 1-го класу. Екскурсії – одна з форм вивчення природи. Проводять їх з різною метою і в різних біогеоценозах: у лісі, парку, на луках, біля озера. Учні навчаються спостерігати об’єкти і явища, аналізувати їх, робити висновки й узагальнення. Серед інноваційних форм екологізації шкільної освіти в 10-11 класах шкільною програмою передбачити двогодинний факультатив «Основи екології та радіології».
Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. № 30 м. Житомира
Розділ 10 Партнерство
Розвиток соціального партнерства
Житомирська міська гімназія №3 формує освітнє середовище на основі системи взаємодії з установами освіти, науки, культури. Представники соціальних партнерів беруть участь у розробці й реалізації програм інноваційних освітніх проектів, надають методичну, організаційну, консультативну допомогу, є повноправними суб'єктами освітнього процесу.
Спільна діяльність у рамках інноваційних освітніх проектів «Школа громадянства», «Відкриття рідного краю», «Культурологічна спадщина», «Діалог культур» сприяє об'єднанню й залученню в освітню діяльність представників різних громадських установ, що представляють наступні сфери:
- система органів влади;
- громадські організації,
- музейний простір;
- освітній простір;
- простір театрального життя;
- система дипломатичних відомств;
- сфера партнерства в міжнародній діяльності.
Соціальне партнерство гімназії реалізується в наступних напрямках діяльності:
- організація діяльності «Школи юного дипломата» (партнери: Інститут французької культури при посольстві Франції в Україні; Польський дім при Консульстві Республіки Польща; Консульство республіки Грузія);
- впровадження сучасних освітніх технологій (партнери: Житомирський державний університет ім. І.Франка в науково-виробничому комплексі "Полісся", Київський міжнародний університет, НВК №11 м. Житомира);
- впровадження сучасних технологій цивільно-правового виховання (партнери: Управління цивільного захисту та надзвичайних ситуацій в Житомирській області);
- реалізація проекту «Музейне середовище в освітньому просторі» (партнери: краєзнавчий музей, літературний музей, музей космонавтики, дім-музей С.П.Корольова, дім-музей В.Г.Короленка);
- екологізація освітнього середовища (партнери: Обласне товариство охорони природи, екологічний ліцей );
- впровадження нових технологій моніторингу якості освіти (партнери: Інститут сучасних інноваційних технологій, видавництва «Генеза», «Шкільний світ»).
Житомирська міська гімназія №3
Міжнародна діяльність
Проектна діяльність Житомирської міської гуманітарної гімназії №23 в рамках Асоційованих шкіл ЮНЕСКО є завжди інноваційною, інтерактивною та креативною. Проблеми , які вирішуємо на Всеукраїнських і міжнародних конференціях ЮНЕСКО є міні моделями сучасного глобального політичного, полікультурного, правознавчого життя держав, які представляємо в «Моделі ООН - Україна». Ось далеко не повний перелік «now-how», які презентує гімназія в проекті АШЮ. В науковому і методичному планах вони є результативними і успішними: «Полікультурний простір Житомирщини», «Європейський вимір України очима молоді», «Модель ООН – Україна, 2008», «Від тюльпана до калини». Це дозволило налагодити справжню співпрацю з Асоційованими школами Англії, Німеччини, Польщі, Туреччини.
Своєрідним сюжетно-композиційним елементом гімназії є тематичні Дні, досвід яких можемо репрезентувати не лише на регіональному, а й на Всеукраїнському рівнях. Традиційно вписаними вони є в останні дні навчання в жовтні місяці.
Це своєрідне поєднання кадрового інтелекту з батьківською мудрістю і дитячою творчістю. Результативними стали такі креативні проекти: День науки (2007р.), День успіху (2008 р.), День муз (2009 р.).
Сподіваємося на інтерес та щиру підтримку наших педагогічних ідей.
Житомирська міська гуманітарна гімназія №23
Розділ 11 Школа після уроків
Співдружність шкільних об’єднань
проводиться з 2001 року
В колективі нашого навчального закладу робимо все можливе, щоб життя дітей і в школі і поза нею було яскравим, насиченим грою, гумором, романтикою, щоб дітей оточували квіти, твори мистецтва, музики.
В школі творчо працює шкільний дитячий парламент „ШАНС” (Шкільний Актив Незалежного Самоврядування). Органи учнівського самоврядування – дієві. Створено портфоліо: Положення про учнівське самоврядування, Статус учнівського самоврядування, плани роботи парламенту та його комісій („Навчально-розпорядча комісія”, „Дозвілля, спорту та здоров’я”, „Прес – центр”, „Захисту прав та гідності”, „Турбота та волонтерського руху”).
Співдружність різних об’єднань, які є в школі, дозволяє урізноманітнити і конкретизувати види і функції самоврядування, дає можливість кожному учневі знайти саме свою справу, ввійти в ту співдружність, яка йому ближча за інтересами, здібностями, нахилами.
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 28 м. Житомира
Розділ 14 «Своя преса»
«Методика. Аналіз. Новини…»
Хто сказав, що відкриття в педагогіці завершилися? Вони відбуваються щодня, щохвилини, щомиті… Епоха великих педагогічних відкриттів ніколи не завершується - у цьому переконана вся освітянська громада м. Житомира, головним показником якої є творча діяльність, пошук нових форм навчання і виховання справжнього громадянина України, здатного, створювати й розвивати цінності громадянського суспільства.
У роботі вчителя все починається з мистецтва, аби закінчитися технологією…
Саме з метою поширення та впровадження передових педагогічних технологій, досвіду та ідей в науково – методичному центрі управління освіти створено інформаційно - видавничий відділ.
Часописи «М.А.Н.» з нетерпінням чекають у кожному педагогічному колективі навчальних закладів міста Житомира. Саме вони дають ідеї, поради, спонукають до нових педагогічних відкриттів. Знайомлять з новаторами , які живуть поруч.
Науково - методичний центр управління освіти Житомирської міської ради
«Проба пера»
Обов`язково прочитайте ці рядки!..
Прочитайте – не пожалкуєте!...
Як часто ви згадуєте окремі фрагменти вашого дитинства? Які саме? Найкумедніші чи найромантичніші? Хто з нас в дитинстві чи в юності не пробував описувати свої почуття? Та про них хотілося кричати на весь світ! Але показувати свої вірші хотілося не всім. Зазвичай, друзі ставали порадниками, знайомі – слухачами, професіонали – критиками. І тільки бібліотекар… А як це сталося? У звичайній розмові при виборі книги? Саме від бібліотекаря нічого не приховаєш: ні закохані очі, ні захоплення поетом чи письменником, ні кумедні запитання невпопад.
Саме так це і сталося в ЗОШ № 27 м. Житомира. Бібліотека з дозволу юних авторів перетворилася в видавничий центр. І що тут почалося… Кожен зрозумів, що він щось може, вміє, прагне. А це ж саме те, в чому переконують бібліотекарі школи дітей, працюючи з ними. І полилися потоки творчості. Хтось несе твір про Житомирщину, хтось пісню, а хтось – вислів. Дивись, і зібралась папка «Ода Житомирщині». Та найбільше вразила поетична збірка «Проба пера», яка й відкрила дорогу юним талантам. Після численних зустрічей з поетами Житомира утворилась літературна студія, яка «вдихнула життя» в збірки «Обережно, листопад…», «Пролісок», «Книга в моєму житті»… Найактивнішими поетами сьогодення школи є Настя Забєліна, Ліза Клєван, Настя Бєланова, Михайло Гаврилюк, Андрій Драган – і це тільки 4 – 9 клас. А скільки творів залишаються анонімними! Перлиною бібліотечного відкриття стала випускниця школи Мединцева Марія зі своєю збіркою «Я жизнь люблю…».
Керуючи читанням дітей, важливо помітити в душі дитини той вогник добра і показати його всім, тому що всі діти талановиті кожний по-різному, усі незвичайні, тому що діти, а любов, як відомо, відкриває усі двері. Завітайте до нас на «поетичний коктейль»!
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 27 м. Житомира
«Стіна відвертостей»
проводиться з 2007 року
В школі є «Стіна відвертостей». Ні, ні! Стіни школи не псуються, хоча є багато охочих щось помалювати на стінах графітами, чи балончиками. Уявіть собі: у вестибюлі школи приклеєні шпалери з малюнком цеглинок з написом «Стіна відвертостей». На такій стіні висвітлюються проблемні питання «Ваше відношення до шкільної форми», «Як зробити шкільне життя цікавим». Учні, батьки, вчителі розміщують на «Стіні відвертостей» вітання, побажання, задають проблемні запитання.
Всі записи, пропозиції, проблемні питання узагальнюються соціологічною групою та виносяться на обговорення під час проведення виховних годин, засідань шкільного парламенту, педагогічної ради, батьківської ради. Приємно щорічно на «Стіні відвертостей» прочитати відгуки та побажання випускників.
ЗОШ І-ІІІ ступенів № 28 м. Житомира
Загальноліцейна екологічна газета «ЮНЕК»
Побачила світ з 1998
Газета «ЮНЕК» - стала дзеркальним відображенням життя клубу «Екос», який об’єднав учнів Житомирського екологічного ліцею № 24 («Експериментуємо, Констатуємо, Охороняємо, Сприяємо всьому живому»). Мета клубу – активізація природоохоронної, пропаганда екологічних знань та формування екологічної культури. Статутом клубу ( він прийнятий установчою конференцією 27.10.1998р.) визначено основну мету, завдання та формування екологічної культури.
Перший номер газети вийшов у квітні 2004 року. Кілька років поспіль щомісячно 2000 примірників розповсюджувалось серед учнівської молоді міста. Нині редакція газети займається поширенням досвіду еколого-натуралістичної роботи серед учнів ліцею.
Працює над створенням газети інформаційний відділ клубу. Девізом стали слова «Природа єдина, і нічого не має їй рівного: мати і дочка самої себе; вона є божество богів». Газета висвітлює роботу секцій клубу «Екос»: організаційної, експериментально-дослідницької, туристсько-краєзнавчої та «відбрунькованого» у 2001р. клубу «Краплинка», який об’єднав учнів початкових класів. На шпальтах газети також цікаву інформацію можна знайти у рубриках «Зіркові особистості», «З минулого в майбутнє», «Творчі роботи ровесників», «Кілька порад ЮНЕКА», «Надзвичайне навколо нас». Справжньою перлиною став конкурс, який проводиться на сторінках газети «В об’єктиві еколога”, на який учні надсилають фотороботи зроблені власноруч.
Чим цікава газета для учнів? По-перше, саме тут можна ознайомитися із сучасними досягненнями науки та техніки, по-друге, ліцеїсти можуть мають можливість поділитися власним досвідом, по-третє, отримати відповіді на численні питання, які хвилюють підлітків. Та найголовніше – саме школярі є безпосередніми творцями газети.
Житомирський екологічний ліцей № 24
Розділ 9 Батьки – діти – педагоги
Журнал «Педагогічна порадниця»
Ведеться з 2000 р.
На сучасному етапі модернізації дошкільної освіти відбувається пошук шляхів впровадження в практичну роботу нової базової програми «Я у Світі». Сьогодні важливо віднайти форми та методи роботи, які б в повній мірі забезпечували б тісну співпрацю всіх учасників освітнього процесу в сучасному дошкільному закладі з метою розвиваючого та виховного впливу на дитину дошкільного віку. Журнал «Педагогічна порадниця», ведення якого запроваджено колективом дошкільного навчального закладу № 10 м. Житомира, дає можливість на своїх сторінках спілкуватися, ділитися досвідом та думками з тієї чи іншої педагогічної проблеми, сприяє розвитку творчості всіх учасників освітнього процесу, дає можливість зафіксувати найяскравіші моменти життя дитячого, батьківського та педагогічного колективу, спроектувати спільні дії, з впевненістю та великим бажанням крокувати вперед.
Дошкільний навчальний заклад № 10 м. Житомира
Курс “Етика і психологія сімейного життя”
Серед цінностей, створених людством за десятки тисяч років, сім’я є однією з найбільших. Усі ми вивчали або вивчаємо у школі різні предмети. Проте ніхто не вчить нас бути дружинами, чоловіками, батьками. За статистикою кожна третя сім’я, яку створюють молоді люди розпадається. З метою підвищення обізнаності учнівської молоді з питань етики і психології сімейного життя, психосексуального розвитку і культури міжстатевих відносин у місті Житомирі у 10 загальноосвітніх школах введено курс “Етика і психологія сімейного життя”, що забезпечує системне засвоєння старшокласниками бажаних моделей сімейних відносин, сприяє засвоєнню знань про психологію та соціологію шлюбу та сім¢ї. Курс впроваджують практичні психологи шкіл. З метою підвищення якості викладання курсу у 2006 році творчою групою практичних психологів розроблений методичний посібник “Абетка щасливого сімейного життя”.
Науково-методичний центр управління освіти Житомирської міської ради
РОЗДІЛ 10 Партнерство
Лекторії для старшокласників
Старшокласник у ВНЗ! Його почуття… У місті Житомирі для здібних та обдарованих учнів загальноосвітніх навчальних закладів на базі Житомирського державного технологічного університету функціонують лекторії для старшокласників: економічний та юридичний - з 2006 року, інформаційно-комп’ютерних технологій – з 2010 року та юридичний ( при обласному управлінні юстиції – з 2006 року. Учень морально готовий стати студентом економічних та технологічних ВНЗ, залучається до проектної, пошуково-дослідницької робити, набуває економічних та інформатичних знань та вмінь, які може використати у майбутній професії.
Науково-методичний центр управління освіти Житомирської міської ради
Розділ 15 Школа управління
Конкурс «Навчальний заклад року»
Педагогічні колективи-учні-батьки
Впровадження наукових підходів до управління школою, всебічний науковий аналіз діяльності школи став необхідною складовою діяльності управління освіти, а моніторинг - однією із головних функцій управління, бо саме він дозволяє приймати виважені коректні рішення. Моніторингові компетенції потрібні керівникам усіх рівнів. За результатами моніторингу управління освіти отримує інформацію про стан освітньої системи, її складників, виявляє проблеми, з’ясовує позитивні і негативні тенденції, а отже, сам процес управління є діагностично-прогностичним. Вже 15 років заклади освіти міста (25 загальноосвітніх шкіл, 3 гімназії, 3 ліцеї, 1 колегіум, 6 навчально-виховних комплексів, 2 вечірні та 3 приватні заклади, 6 позашкільних закладів, 32 дошкільних навчальних заклади, 6 центрів розвитку дитини) є щорічними учасниками міського конкурсу «Навчальний заклад року» в 5 –ти номінаціях:
- загальноосвітній навчальний заклад;
- загальноосвітній навчальний заклад нового типу;
- малочисельний загальноосвітній навчальний заклад;
- навчально –виховний комплекс;
- дошкільний навчальний заклад.
Згідно міської Програми «Підтримки творчо працюючих педагогічних працівників та педагогічних колективів» переможці конкурсу отримують 5 тисяч гривень.
Управління освіти Житомирської міської ради
Проект «Освітній менеджмент» Керівники навчальних закладів, адміністрації, педагогічні працівники.
Протягом останніх років науково – методичний центр активно співпрацює з державним університетом імені І.Франка, Поліським інноваційним центром освіти та розвитку, Житомирським державним технологічним університетом, Житомирським агроуніверситетом, Київським Міжнародним університетом, Академією педнаук, Литовським Міжнародним університетом LCC, Інститутом психології, громадськими організаціями, постійно проходить взаємообмін делегацій педпрацівників - Чернівецькою, Тернопільською, Рівненською, з відділами міської ради, Житомирським ОІППО, вузами міста та України, радою ветеранів, школою міліції, громадськими організаціями, засобами масової інформації.
Співпраця з Асоціацією керівників шкіл України дала нам можливість успішно працювати у міському проекті «Освітній менеджмент", який з 2006 року підтримується педагогічними працівниками, керівниками навчальних закладів, місцевими органами влади та громадськими організаціями не лише в місті, регіоні, а і в Україні. Хочу висловити щиру подяку Президенту АКШУ Олені Онаць за їхню успішну працю, яка забезпечила можливість використовувати напрацювання Українсько – голландського проекту з освітнього менеджменту.
Завдяки наполегливості наших колег – директорів шкіл міста Житомира даний проект реалізується. Одним із завдань нашого проекту є створення Стандарту директора школи та Школи освітнього менеджменту для підготовки і підвищення кваліфікації керівників шкіл міста та їх резерву.
Досвід НМЦ управління освіти презентовано на ІІ Міжнародному Форумі керівників шкіл, опубліковано в журналі «Директор школи, ліцею, гімназії» (№5, 2009).
Науково-методичний центр управління освіти Житомирської міської ради
Позабюджетна діяльність закладу Діє з 2001 року
Ще жодна школа не спромоглася вижити в сучасних економічних умовах без додаткових джерел фінансування. Адже, щоб навчальний заклад нормально функціонував, розвивався і процвітав, на державу розраховувати не доводиться, тому що кошти, які виділяються нею на кожну школу, недостатні, щоб на належному рівні підтримувати заклад, а деякі напрямки шкільної діяльності взагалі не фінансуються. Тож більшість директорів змушені самостійно шукати можливості для фінансування навчального закладу і при цьому залишатися в рамках закону.
Ось чому в Житомирській школі № 5 був створений благодійний фонд „Школа” з нестандартним підходом до залучення позабюджетних коштів для повноціннго функціонування закладу, завдяки діяльності якого керівнику ось уже біля 10 років не доводиться виступати в ролі постійного прохача для вирішення тієї чи іншої наболілої шкільної проблеми. „Школа – наш дім”, „Світ дозвілля”, „Ветеран поруч”, „Здоров’я”, „Сучасна освіта”, „Творчий педагог”, „Талановита молодь” – ось неповний перелік програм, які функціонують завдяки фінансуванню благодійного фонду і зробили нашу школу однією з найкращих у місті.
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №5 м. Житомира
Моніторинг у роботі заступника
директора з виховної роботи
Саме таку назву має посібнику, який підготувала заступник директора з виховної роботи ЗОШ І-ІІІ ст. № 21.Авторка ( Яремчик Л.І.) пропонує практичні матеріали щодо ефективності діяльності класного керівника, Розкриває деякі аспекти моніторингових досліджень у виховному процесі, соціальних якостей особистості, виховних можливостей класного колективу. Прикладні методики, анкети, діагностики щодо моніторингу якості виховної роботи, практичні матеріали стануть у нагоді кожного заступника та класного керівника.
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №21 м Житомира
Інструментарій моніторингу якості освіти
Проводиться з 2005 року
Для підвищення якості надання освітніх послуг, ми запровадили свій інструментарій моніторингу якості освіти. Ми постійно і регулярно відстежуємо результати навчання за підсумковими контрольними зрізами знань учнів, за семестровими та річними оцінками, за результатами Державної підсумкової атестації випускних 9-х та 11-х класів, за даними незалежного зовнішнього оцінювання для точної і об’єктивної інформації про стан навчального процесу, тенденції зміни розумового розвитку учнів протягом всього часу їх навчання в колегіумі чи за якийсь період. Здійснюючи моніторинг навчального процесу, своєчасно виявляємо будь-які проблеми життєдіяльності учнів, здійснюємо корекцію умов навчально-виховного процесу та суттєво впливаємо на кінцевий результат навчання.
Важливо здійснювати моніторинг навченості учнів, порівнюючи навчальні досягнення на внутрішньошкільному рівні та на рівні розвитку одного класу, окремих учнів, паралелі за 2-3, 4 роки. Лише тоді можна відстежити динаміку розвитку (позитивну чи негативну). Узагальнені результати моніторингового дослідження (у вигляді порівняльних таблиць, діаграм, графіків, супроводжених словесною характеристикою) є важливим і корисним джерелом інформації щодо досліджуваного питання, і керівництво колегіуму використовує їх для обґрунтування того чи іншого управлінського рішення. Ці матеріали використовуються при аналізі роботи науково-методичних комісій, класних колективів, роботи окремих вчителів (в міжатестаційний період), є важливою темою для обговорення на засіданнях педагогічних рад. Здійснення освітнього моніторингу сприяє підвищенню ефективності навчально-виховного процесу.
Житомирський міський колегіум
Діагностування стану
управління науково-методичною роботою
Проводиться з 2005 року
Діагностування стану управління науково-методичною роботою дозволяє інформувати педагогічний та учнівський колективи, адміністрацію про ефективність та результативність роботи, корегувати базові стратегії розвитку колегіуму, приймати адекватні управлінські рішення щодо удосконалення функціонування закладу. Проведення діагностування та, особливо, самодіагностування педагогічної діяльності дозволяє перевести роботу в режим активного саморегулювання та самокоригування, а також реалізувати одну із функцій науково-методичної роботи стосовно конкретного педагогічного працівника – аналітично оцінювальну, сутність якої полягає передусім у критичному осмисленні існуючої педагогічної практики та особистого професійного досвіду і їх оцінювання.
Діагностування наявної технології роботи, реальних можливостей її використання; прогнозування розвитку колегіуму за умов впровадження нової технології; зосередження уваги на місці та ролі кожного; створення умов щодо впровадження нової технології; уточнення та внесення необхідних змін у засоби роботи, режим, структури тощо – необхідна складова успішного управління науково-методичною роботою у відповідності з завданнями колегіуму. Узагальнені результати діагностування (у вигляді порівняльних таблиць, діаграм, графіків, супроводжених словесною характеристикою) є важливим і корисним джерелом інформації щодо управління науково-методичною роботою.
Житомирський міський колегіум
Розділ 17 Іноземна мова
Школа – ВНЗ – співпраця - результат
Опорною школою з питань вивчення німецької мови в м. Житомирі є загальноосвітня спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №16 з поглибленим вивченням іноземних мов (директор: Карпець В.М.).
Кафедра німецької мови школи тісно співпрацює з Гете-інститутом м. Києва. Вчителі беруть участь у семінарах Гете-інститу, 9- пройшли стажування, курси підвищення кваліфікації в Німеччині; 8 – курси Гете-інституту в Україні. Набутими знаннями, уміннями вчителі охоче діляться з освітянами регіону та успішно презентують нові педагогічні технології викладання іноземних мов на всеукраїнських та міжнародних виставках. Триває створенням центру німецької методичної літератури на базі школи для вчителів міста Житомира і області.
Конференції, семінари, диспути, тижні німецької мови, педагогічна практика студентів – результат співпраці з кафедрою німецької мови Інституту іноземної філології ЖДУ ім. І.Франка. Біля 10 випускників школи щорічно продовжують вивчення НМ у стінах Інституту іноземної філології. Наразі колишні випускники школи викладають НМ чи не в кожній школі міста, де вона вивчається та у всіх вишах м. Житомира.
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №16 м. Житомира
Співпраця з французькими державними
та громадськими організаціями
З 1991 року в школі налагоджено та набирає обертів співпраця з посольством Франції в Україні, Французьким культурним центром в Україні в межах програм «ГРЕФ. Угрупування вчителів без кордонів», «Програма підготовки методистів» тощо. В рамках вищевказаних програм в школі працювали волонтери Соланж Денегр та Мішель Перес; вчителі школи пройшли лінгвістичне стажування у Франції та при Французькому культурному центрі у м.Києві. Всі вчителі французької мови є членами Всеукраїнської Асоціації вчителів французької мови. Взявши участь у благодійній акції «Сто тисяч книжок» за сприяння посольства Франції в Україні, школа істотно поповнилася автентичною французькою літературою та технічними засобами навчання ( супутникова антена, комп’ютери).
З 1998 плідною є співпраця з асоціацією «Рона-Альпи-Україна», яка сприяє організації оздоровлення, відпочинку та навчання учнів школи у Франції. У 2009-2010 навчальному році Францію відвідали 8 учнів школи. У квітні 2010 року школа приймала делегацію членів цієї асоціації у складі 32 осіб. В ході зустрічі було проведено переговори з керівництвом асоціації щодо перспектив подальшого розвитку двосторонніх відносин.
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №20 м. Житомира
Концепція множинного інтелекту Говарда Гарднера
Проводиться з 2007 року
Не можна вчити, не знаючи, на кого спрямована твоя діяльність. І якщо зі знаннями вікових та статевих особливостей все більш менш гаразд, то знання індивідуальних особливостей учнів якраз є великою проблемою. То як же дійти до кожної дитини, як виховувати через навчання, як дати зрозуміти дитині, що вона унікальна та багатогранна, як використати її багатогранність під час проведення уроків. Взявши за основу концепцію множинного інтелекту Говарда Гарднера, яка включає 8 різних типів інтелекту, що не є строго фіксованими та можуть розвиватися, вчителі колегіуму розробили збірки вправ.
У чотирьох збірках представлено понад 400 вправ та авторських наробок вчителів для впровадження теорії множинного інтелекту в особистісно орієнтованому навчанні за чотирма видами діяльності: аудіювання, говоріння, читання, письмо в системі роботи з учнями при викладанні англійської мови у відповідності до програмових тем «Pupil and His Surrounding», «English-Speaking Countries», «Ukraine». Вправи, представлені в збірці, дають можливість досягти справді вагомих результатів у навчанні школярів з урахуванням багатогранності та унікальності кожного учня. Представлені вправи допоможуть знайти підхід до кожного учня, створити ситуацію віри в свої можливості в оволодінні іноземною мовою.
Житомирський міський колегіум