Що таке бюджет участі (громадський бюджет)?
Простими словами «бюджет участі» – це можливість громади реалізовувати власні соціальні проекти за бюджетні кошти. У бюджеті міста щороку передбачатимуться гроші на реалізацію громадських проектів – 1% від власних доходів. У 2017-му в Житомирі ця сума становитиме близько 9 млн. грн. Кожен громадянин може подати свою проектну пропозицію яка, у разі відповідності всім вимогам, має всі шанси бути реалізованою.
Часто, обговорюючи певні ініціативи влади, мешканці міста нарікають : «Краще б зробили щось інше», «У нас не вистачає одного, а вони спрямовують гроші на інше». Бюджет участі – це унікальна можливість для мешканців міста самостійно визначити, на що саме варто спрямувати бюджетні кошти. Адже у цьому випадку рішення приймає кожен бажаючий (не залежно від віку, статі, професії), а не депутати міської ради, виконком чи керівники міста. Кожен може реалізувати те, що на його думку, необхідно Житомиру. Головне, щоб вашу ідею підтримала громада.
Ви давно хочете, щоб у вашому мікрорайоні з’явився дитячий майданчик чи простір для відпочинку молоді? Мрієте, щоб на вулиці встановили велопарковку, зони відпочинку або маєте інші соціально-важливі ідеї? Тоді бюджет участі – ваш шанс зробити свій внесок у розвиток Житомира. Ви даєте ідею і її технічне обґрунтування, а реалізовує її міська влада за бюджетні кошти.
Етапи реалізації проекту
Після подачі пропозиції заявником, проект проходить перевірку. У разі необхідності та за обов’язкового погодження з автором, до нього можуть вноситися корективи. Далі всі проектні пропозиції, які відповідають вимогам та пройшли верифікацію (перевірку), будуть представлені для голосування громадськості. Важливо те, що власне мешканці міста своїм голосуванням обиратимуть кращі проекти. Після затвердження бюджету міста на наступний рік будуть визначені структурні підрозділи міської ради, відповідальні за виконання проектів – переможців. Реалізація проектів відбуватиметься протягом 2017 року, проводитиметься контроль за виконанням завдань, а по завершенню буде здійснено публічний звіт. Паралельно реалізації проектів 2017 року, відбуватимуться всі вищеперераховані етапи в рамках бюджету участі на 2018 рік.
Терміни
Прийом заявок – з 12 липня до 31 серпня 2016 року.
Перевірка та обробка проектних пропозицій – вересень 2016 року.
Голосування – жовтень 2016 року.
Реалізація проектів – протягом 2017 року.
Як зареєструвати проектну пропозицію?
Насамперед необхідно скласти проектну заявку. Для цього потрібно заповнити відповідний бланк. У ньому варто вказати наступні дані:
• назва проектної пропозиції;
• точна адреса об’єкта;
• опис та обґрунтування необхідності реалізації проектної пропозиції, мета, завдання проект, результати (яким чином запропоновані заходи покращать життя членів територіальної громади і т.д.);
• інформація про загальнодоступність проекту;
• орієнтовна вартість проектної пропозиції за всіма видами витрат (товари, роботи, послуги);
• контактні дані автора;
• інші додатки (мапа, фото, візуалізація і т.д.);
• список осіб, які підтримують проектну пропозицію.
Після цього, проектні пропозиції подаються в паперовому або електронному вигляді у каб. 103, Житомирської міської ради: м. Житомир, майдан ім. С. П. Корольова, 4/2, або надсилаються на e-mail: participatorybudgeting.zt@gmail.com.
Основні вимоги:
• одна заявка – один об’єкт;
• вартість проектної пропозиції не повинна перевищувати одного мільйона гривень та повинна бути втілена протягом одного календарного року.
• якщо проектна пропозиція передбачає використання земельної ділянки, то вона має належати до власності територіальної громади міста Житомира.
• Реалізація проектної пропозиції можлива лише в тому випадку, якщо вона спрямована на користь всіх житомирян, а не на конкретну особу.
Як обиратимуться переможці?
За кращі проекти голосуватимуть не депутати, не члени виконкому, а виключно фізичні особи – мешканці міста. Як вже повідомлялося, всі заявки, які відповідатимуть вимогам, будуть розміщені на офіційному сайті. Віддати свій голос житомиряни зможуть під час електронного голосування на сайті, а також заповнивши спеціальний бланк у консультаційних наметах, які будуть розміщені у місті (точні адреси будуть оприлюднені напередодні старту голосування). Важливо, що мешканці міста зможуть голосувати не тільки за 1 проект. Буде можливість обрати 5 кращих пропозицій.
Яка максимальна кількість проектів, що можуть бути реалізовані?
Бюджет участі складає 9 млн. грн. Вартість реалізації однієї проектної заявки не повинна перевищувати 1 млн. грн. Тобто, якщо виходити з розрахунків 1 проектна заявка = 1 млн. грн, максимально може бути реалізовано 9 проектів. АЛЕ ! Якщо сукупна вартість реалізації проектів становитиме меншу суму коштів, відповідно є можливість реалізувати їх більшу кількість на загальну суму 9 млн. грн. Тобто, чим менше коштів необхідно на реалізацію кожної проектної заявки, тим більше ідей буде реалізовано.
У разі, якщо сума, необхідна для реалізації всіх зареєстрованих проектних заявок, буде меншою 9 млн. грн. – голосування не відбуватиметься. Всі вони автоматично будуть включені до виконання у 2017 році.
Поради від експертів
• Щоб реалізувати власну ідею для вдосконалення життя міста в рамках бюджету участі необхідно чітко обрати об’єкт, який можна змінити на краще. Об’єкт необхідно обрати такий, що буде цікавий для більшості жителів міста й не викликатиме супротиву в громаді.
• Ідея повинна бути реалістичною, адже міський бюджет завжди обмежений.
• Важливим є те, щоб ініціювала ідею не одна людина, а група відповідальних громадян, які вболівають за свій об’єкт чи ініціативу.
• Після підготовки проектної пропозиції необхідно переконати жителів міста Житомира, щоб вони підтримали ініціативу на голосуванні.
• Необхідно написати у проектній заявці максимальну конкретику, щоб громадяни, які обиратимуть найкращу ідею, чітко бачили результат. Найкращий варіант – візуалізація задуманого (макет, малюнок, ескіз тощо).
• Найголовніше у бюджеті участі – довіра до міської влади, яка реалізовуватиме проектні пропозиції переможців голосування. Адже у цьому процесі не мають важелів впливу ані чиновники, ані міський голова. Безпосередню участь приймають лише мешканці міста Житомира.
Трохи історії
Модель «бюджету участі» виникла у 1987 році. Протягом 10 років вона тестувалася у різних містах Бразилії. У 1997 – 2000 рр. ідея участі громадян у розподілі бюджетних коштів поширилася Латинською Америкою, а з 2000 р. – досягла країн Північної Америки, Європи, Африки, Азії та Австралії.
У сусідній Польщі бюджет участі запрацював у 2011, а в Україну поняття прийшло минулого року. За підтримки Фундації ПАУСІ міста Чернігів, Черкаси та Полтава запровадили бюджет участі у рамках Проекту «Партиципаторний бюджет – можливості для підвищення громадської активності і встановлення справжнього партнерства з органами влади» (за сприяння Польсько-канадської програми підтримки демократії).
В Житомирі «бюджет участі» запроваджений у 2016 році на початку березня. Положення про бюджет участі в місті Житомирі депутати підтримали на десятій позачерговій сесії Житомирської міської ради 16 червня. Крім того, у місті відбувся ряд навчальних семінарів. Проект реалізовується в Житомирі за підтримки Фундації польсько-української співпраці ПАУСІ у рамках Польсько-Канадської Програми Підтримки Деморатії, співфінансованої з програми польської співпраці, на користь розвитку Міністерства закордонних справ РП та канадського Міністерства закордонних справ, торгівлі та розвитку (DFATD).
Загалом, бюджет участі практикується більш ніж у 1500 містах на всіх континентах Землі.