Запровадження карткової системи на ліфтах в м. Житомирі розпочалося з 2000 року і було вимушеним кроком, оскільки на той час більша половина ліфтів у житлових будинках через поломки та відсутність коштів на їх технічне обслуговування і ремонт знаходилась у недієздатному стані і не працювала.
Рішенням міськвиконкому від 24.10.02 №603 в ліфтовому господарстві було запроваджену карткову систему користування ліфтами, в результаті чого ліфти почали масово переводитись на дану систему обслуговування.
Для м. Житомира запровадження карткової системи дозволило запустити в роботу 100 відсотків ліфтів, чим було знято гостру соціальну напруженість у місті та покращено умови проживання мешканців.
Переваги карткових ліфтів :
– карткова система єдине, хоч і недостатнє, джерело фінансування поточного ремонту та аварійного обслуговування ліфтів;
– після введення карток житлово-експлуатаційні підприємства, які утримують житлові будинки з ліфтами, отримують щомісячно економію у використанні електричної енергії на роботу ліфтів в межах 40-60%, що впливає на зменшення розміру квартплати в частині електропостачання ліфтів;
– збільшився ресурс ліфтового обладнання, що зменшило потребу в капітальному ремонті;
– значно зменшилась кількість хуліганських дій і навмисних пошкоджень ліфтового обладнання;
– за рахунок того, що карткові ліфти не мають довготривалих перерв в роботі, значно скоротилося їх пограбування;
– користуючись картковим ліфтом громадяни мають можливість раціонально, на свій розсуд, користатись ліфтом і тим коригувати свої витрати на його утримання;
– карткова система вирішує питання тієї категорії мешканців багатоповерхівок, які проживають на нижніх поверхах (наприклад 2-4-му), не користуються ліфтом, а змушені сплачувати за нього. При картковій системі такі люди просто не купують картку, не користуються ліфтом і відповідно за це не сплачують;
– споживач напряму може впливати на виконавця послуг (спеціалізоване ліфтове підприємство) та сплачувати лише за отримані послуги, як того вимагає Закон України «Про житлово-комунальні послуги».
За кошти, які сплачують мешканці, купуючи ліфтову карточку виконуються:
— щомісячно – ревізія та регулювання механізмів і апаратів машинного приміщення, шахти та кабіни ліфта;
— за необхідністю – змащувальні роботи всіх механізмів ліфта;
— по мірі виходу з ладу – заміна окремих елементів лебідки, визивних апаратів, станцій керування та дверей шахти і кабіни;
— цілодобово – звільнення пасажирів, що застрягли, згідно заявок за телефоном 15-86 (багатоканальний зв'язок, до якого підключені всі ліфтові організації, що здійснюють технічне обслуговування ліфтів в м. Житомирі) та міського інформаційного центру 481-481.
У звязку з тим, що технічне обслуговування ліфтів здійснюють три спеціалізовані ліфтові підприємства, на ліфтах застосовується три види ліфтових карток:
ПБВП «Магніт» - картки червоного кольору
пров. 3-й Транзитний, 54 тел. 42-79-22
ПБМП «Спецреммонтаж» - картки синього кольору
проїзд А.Тутковського, 15 тел. 33-59-21
ПСП «Вертикаль» - картки чорного кольору
вул. Котовського, 16 тел. 42-04-63
З метою покращення обслуговування населення при користуванні ліфтами, з грудня 2008 р. в місті було запроваджено універсальну ліфтову картку, яка дозволила громадянам, при наявності у них такої картки, користуватись будь-яким ліфтом, обладнаним картковою системою, незалежно від того, яке ліфтове підприємство обслуговує даний ліфт. Для цього, на прохання зазначених спеціалізованих ліфтових підприємств завод-виробник карткових систем у м. Львові розробив програму для універсальної ліфтової картки. Кількість поїздок, передбачених програмою універсальної картки – 250.
На теперішній час:
Вартість 100 поїздок – 25 грн.
Вартість 250 поїздок – 67,5 грн. (універсальна ліфтова картка 62,5 грн. + 5 грн. вартість жетону)
Рішенням виконавчого комітету міської ради від 20.10.11 №622 затверджено вартість однієї поїздки в пасажирських ліфтах, що обладнані картковими апаратами, в розмірі 0,25 грн. При розрахунку тарифу до уваги приймались вартість технічного обслуговування ліфтів, кількість користувачів ними та проведених поїздок.
Ліфтові картки, якими користується населення міста в даний час розраховані на 100 поїздок. В подальшому планується встановлення безконтактних ліфтових карток (єдиних для всіх ліфтів міста), що дозволить здійснювати їх поповнення за бажанням мешканців від 50 до 200 поїздок. Також встановлення такої системи ліфтах дозволить користувачу наглядно відслідковувати залишок поїздок на табло, що буде знаходитись безпосередньо в ліфтовій кабіні.
Порівняння витрат, що покладаються на мешканців житлових будинків з картковими ліфтами та без них, наведені в таблиці:
Тип квартири |
Середня площа, м.кв. |
Утримання житла з ліфтами (без карткової системи) |
Утримання житла з ліфтами (при картковій системі) |
|
Всього, грн/місяць |
Кількість проживаючих |
Всього, вартість послуг, грн. |
||
1-кімнатна |
30,0 |
78,9 |
2 чол. |
66,5 |
2-кімнатна |
47,4 |
124,66 |
3 чол. |
104,1 |
3-кімнатна |
63,4 |
166,74 |
4 чол. |
139,1 |
Наведена інформація дає право констатувати, що мешканці, які користуються картковими ліфтами, на протязі місяця витрачають менше коштів сімейного бюджету, ніж ті, хто щомісячно сплачують квартплату, до складу якої включені витрати з технічного обслуговування ліфтів.
Виходячи з фактичних показників про кількість поїздок на один ліфт (19-32), можна зробити висновок, що ліфтова картка на 100 поїздок використовується мешканцями на 3 місяці.
Водночас слід зазначити, що міськвиконкомом в 2011 р. було прийнято рішення №330 від 12.05.11, яке наділило громадян правом самостійно визначатись із схемою обслуговування ліфта у своєму під’їзді. Для цього необхідно отримати згоду більше 50% власників квартир незалежно від поверху шляхом відкритого голосування (одна квартира-один голос) та оформити відповідний протокол.
У разі відміни карткових апаратів, у визначеному порядку, в окремо взятих під’їздах (будинках), вартість технічного обслуговування буде включатись до складу тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, розподілятись на 1 кв.м. загальної житлової і нежитлової площі, що збільшить тариф на житлові послуги для усіх власників (наймачів) квартир з 1-го по останній поверх. Це поставить в нерівні умови жителів під’їзду, які будуть сплачувати не за факт користування ліфтом, а за кількість квадратних метрів своєї квартири.
На сьогоднішній день переважна більшість мешканців міста позитивно сприймає наявність карткової системи та виступає за її збереження.
Досвід користування картковою системою, набутий за минулі 11 років (2000-2011) вказує на доцільність існування карткових ліфтів, що забезпечує стабільну соціальну ситуацію в місті та унеможливлює занепад ліфтового господарства.
Управління житлового господарства