Україна, 10014, м. Житомир, майдан ім. С. П. Корольова, 4/2,
тел.: (0412)48-12-12, тел./факс: (0412)-48-11-85,
e-mail: mvk@zt-rada.gov.ua
Головне меню
Пошук по сайту
 
Статистика
зараз на сайті: 1
переглядів: 230
візитів сьогодні: 5588
візитів всього: 492539
Прогноз погоди
Навчальна програма з позашкільної освіти декоративно-ужиткового профілю «Український віночок»

Автор:

Порадовська Лариса Миколаївна – керівник гуртка «Український віночок», заступник директора з навчальної роботи Житомирської міської школи хореографічного мистецтва «Сонечко».

 

Рецензент:

Брега А.П. – завідуюча навчально-методичним кабінетом  Житомирського Центру творчості дітей і молоді, керівник гуртка – методист, майстер народної творчості.

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

Справжнє розуміння української культури неможливе без знання народних традицій та обрядів, без знайомства з національними символами і оберегами. Одним із таких символів-оберегів є український віночок, який являвсянайкращою оздобою голови української дівчини з найдавніших часів.

Мета програми – ознайомлення дітей з витоками народознавства, культурною спадщиною українського народу, з народними традиціями та обрядами, виховання розуміння прекрасногозасобами створення власного виробу.

Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:

-         пізнавальної: ознайомлення з мистецтвом  і традиціями виготовлення українських віночківв глибокій давнині та прояви цього виду мистецтва сьогодні;

-         творчої: проведення пошукової, творчої роботи щодо збереження і вивчення традицій українського вінкоплетіння в кожному етнографічному районі, застосування цієї національної прикраси у різноманітних народних обрядах;

-         практичної: оволодіння способами та прийомами виготовлення штучних квітів,  технологією  плетіння, реставрації віночків до сценічних костюмів;

-         соціальної: виховання поваги та дбайливого ставлення до українських символів, розвиток інтересу до національного коріння, формування естетичної культури, працьовитості, наполегливості, відчуття відповідальності, колективізму і взаємодопомоги.

 

Програма включає два рівня навчання: початковий і основний.

 

Завдання початкового рівня:

-         організація комплектації групи гуртка, виявлення у вихованців природних нахилів, талантів, здібностей та інтересів;

-         ознайомлення з правилами техніки безпеки;

-         ознайомлення з віночками, як витвором мистецтва, із територіальними відмінностями віночків, особливостями поширення віночків на Поліссі;

-         вивчення прийомів виготовлення штучних квітів, використовуючи різні техніки та матеріали;

-         ознайомлення з основами композиційної побудови вікових віночків та технологією плетіння віночків;

-         розвиток творчих здібностей;

-         виховання естетичної трудової культури.

Завдання основного рівня:

-         поглибленепізнанняісторії, звичаїв, традицій українського народу з виготовлення українських віночків;

-         удосконалення техніки виготовлення квітів для практичного застосування в технології плетіння віночків;

-         формування вмінь композиційного вирішення плетіння віночків;

-         розвиток уяви і фантазії, здатності проявляти творчу ініціативу;

-         виховання працелюбства, оволодіння навичками спільної діяльності, доброзичливості, поваги до праці й людей праці, любові до своєї держави.

Форми роботи: групові, індивідуальні, масові.

Організаційні форми виховної діяльності:бесіда, розповідь, коментар, демонстрація засобів наочного навчання, організація сприймання, стимулювання, порівняльний аналіз, ігровий метод, співробітництво.

Актуальність навчальної програми пов'язана із збереженням культурної спадщини українського народу, спрямованої на опанування вихованцями знаннями з історії виникнення і розвитку одного із видів декоративно-ужиткового мистецтва – плетіння віночків, та вивчення специфіки барв і видів квітів, характерних рис та відмінностей віночків, знання звичаїв та обрядів. Окрім зазначеного, актуальним є творче поєднання захоплення вихованцями народною хореографією з мистецтвом виготовлення українського віночка, який є невід'ємною складовою сценічного костюма ансамблю.

 

Навчальна програма передбачає 2 роки навчання:

1-    й рік – початковий рівень – 144 год. на рік, 2 год. на тиждень;

2-    рік – основний рівень – 216 год. на рік,  4 год. на тиждень.

Інструменти та матеріали:

-         тканини з природного шовку;

-         бавовняні тканини;

-         оксамит, віскоз­ний і ацетатний шовк;

-         нитки;

-         стрічки;

-         дріт;

-         папір;

-         вата;

-         крупи;

-         поролон;

-         ґудзики;

-         клей;

-         бульки різних діаметрів;

-         ножиці;

-         шило.

Початковий рівень, перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

Розділ, тема

 

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

1.Вступне заняття

4

-

4

2.Український віночок і його символічне значення

6

8

14

3.Історія виготовлення віночків. Їх різновидності

8

24

32

4.Композиційна побудова дитячих віночків

8

32

40

5.Стрічки віночків, їх кольорове сполучення

6

14

20

6.Віночки поліського краю

6

20

26

7.Підсумкові заняття

4

4

8

Разом

46

98

144

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1.     Вступне заняття (4 год.)

Вирішення організаційних питань. Ознайомлення із планом гуртка Організація робочого місця. Правила техніки безпеки та поведінкипід час занять.

2.     Український віночок і його символічне значення (14 год.)

Теоретична частина. Знайомство з українським віночком. Історія виникнення віночка. Розгляд ілюстрацій. Легенди про віночки.

Практична частина. Відвідування костюмерної ансамблю «Сонечко». Виготовлення кольорових шнурочків з китицями для вишитих сценічних сорочок.

3.     Історія виготовлення віночків. Їх різновидність (32 год.)

Теоретична частина.Знайомство з різновидностями віночків, та їх призначення. Віночки для дітей, їх характеристика. Квіти для дитячих віночків.Легенди про квіти (барвінок, безсмертник, волошка, ромашка, мак, калина,  чорнобривці). Обрядові півні про віночок.

Практична частина. Вибір матеріалів та інструментів. Відпрацювання прийомів роботи з інструментами. Пробні вправи. Вирізування шаблонів й трафаретів за зразком.Виготовлення ромашки, волошки, маку.

4.     Композиційна побудова  віночків (40 год.)

Теоретична частина.Технологія виготовлення віночка.Ознайомлення з правилами послідовності плетіння віночка. Ілюстрації. Схеми плетіння віночків.

Практична частина.Виготовлення квітів із суцільним, пелюстковим колом. Виготовлення серцевинок для штучних квітів. Виготовлення віночка для ляльки.

5.     Стрічки для віночків, їх кольорове сполучення (20 год.)

Теоретична частина.Знайомство з кольорами, послідовністю в'язання стрічок. Символічне значення кожного кольору:

коричнева стрічка — це символ землі-матінки, нашої годувальниці;

жовті стрічки — це символ сонечка нашого гарячого, яке всьому дає світло і тепло;

зелені стрічки – це символ молодості і краси, спокою в природі;

сині стрічки — символ неба і води, ще вони додають людям сили і здоров’я;

оранжеві стрічки – цей  колір символізує наш святий хліб насущний;

фіолетові стрічки – символмудрості, бо треба в світ іти мудрою людиною;

малинові, щоб щирими зростали дівчатка, адже вони сім’ї своєї годувальницями будуть;

рожеву стрічку в’язали, щоб у кожної з них достаток був у домі;

білі стрічки – на кожній з них вишивали або малювали золотом чи сріблом сонце і місяць.

Практична частина.Нарізання стрічок. Обробка країв. Прив'язування стрічок до віночків.

6.     Віночки поліського краю (26 год.)

Теоретична частина.Історія плетіння віночків на Поліссі. Весільний обряд на Житомирщині.

Практична частина. Створення авторського весільного віночка.

7.     Підсумкові заняття (8 год.)

Виставка виготовлених віночків. Творчий захист.

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

-         правила безпечної роботи;

-         історію виготовлення українського віночка;

-         кольорове сполучення квітів у віночку;

-         послідовність виготовлення, та види віночків;

-         поняття про композицію;

-         правила зберігання витворів мистецтва.

Вихованці мають вміти:

-         організувати своє робоче місце;

-         володіти прийомами вирізування;

-         підбирати тканину, папір, стрічки за кольорами;

-         виготовляти шаблони й трафарети та користуватися ними;

-         виготовляти штучні квіти;

-         з'єднувати квіти у віночку.

 

Основний рівень, другий рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

Розділ, тема

 

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

1.Вступне заняття

4

-

4

2. Дослідження історії, звичаїв, традицій українського народу  з виготовлення віночків

8

20

28

3. Квіткові символи України

6

24

30

4. Мистецтво виготовлення українського віночка

8

30

38

5. Віночок у календарних обрядах українців

8

26

34

6. Реставрація старих віночків школи

6

40

46

7. Плетіння віночків різними техніками

8

24

32

8.Підсумкове заняття

4

-

4

Разом

54

162

216

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1.     Вступ (4 год.)

Вирішення організаційних питань. Організація робочого місця. Правила техніки безпеки та правила поведінки під час занять. Віночки в Україні. Призначення віночка.

2.     Дослідження історії, звичаїв, традицій українського народу  з виготовлення віночків (28 год.)

Теоретична частина.Символіка елементів одягу національного костюма. Символіка кольорів у віночку. Головний убір, як соціальний статус дівчини. Особливості головного убору в різних областях України.Давні звичаї виплітання віночків із зілля. Історія виникнення вінків з паперових та воскових квітів. Легенди про квіти-символи, що входять до українського віночка.

Практична частина. Вибір матеріалів та інструментів. Відпрацювання прийомів роботи з інструментами. Вирізування шаблонів й трафаретів квітів. Виготовлення квітів із суцільним пелюстковим колом. Виготовлення серцевинок для квітів різними способами.

3.     Квітковісимволи України (30 год.)

Теоретична частина.Вікторина про квіти. Квіти в побуті українців.Ознайомлення з квітами-символами, історією квітів-символів:

калина –  символ вогню, сонця, неперервності життя, роду українців, України, Батьківщини, дівочої чистоти й краси, вічної любові, кохання;

волошка – символ святості, чистоти, привітності та чемності, хлоп’ячої краси й добра;

барвінок – символ радісної життєвої сили, вічності, провісника весни;

конвалія – символ дівочої чистоти, скромності, весни;

мальва – символ найдорожчого, любові до рідної землі, до народу;

рута-м’ята – символ очищення, дівочості, цнотливості, відвернення злих духів.

Практична частина. Виготовлення квітів: маку, волошки, барвінку, ромашки, льону.Вирізування деталей.Гофрування пелюсток , прокладання прожилок, надання об'єму квітам. Збірка квітів. Створення композиції букетів до танцю «Веснянка».

4.     Мистецтво виготовлення українського віночка (38 год.)

Теоретична частина.Технологічна послідовність виготовлення віночка.Вправи на створення композиції віночка. Види оздоблення віночка залежно від його призначення. Інструменти та прилади , правила користування ними.

Практична частина.Виготовлення окремих деталей квітів (пуп'янків, листків), спосіб з'єднання їх між собою у вінку. Плетіння віночків різними техніками:

-         звиті віночки (стержень квітки обвитий довкола обручитка);

-         віночки – обручики (квіти розміщені над обручиком);

-         комбіновані (квіти закривають верх голови).

 

5.     Віночок у календарних обрядах українців (34 год.)

Теоретична частина. Віночок на Івана Купала в народних звичаях та обрядах Полтавщини, Чернігівщини, Київщини, Полісся. Віночок на свято обжинків, обжинкові звичаї. Завивання вінків на зелений тиждень. Вінок Спаса. Віночок-оберег на різдвяні свята. Обереги в народів світу.

Практична частина.Виготовлення обрядових віночків за вибором дітей.Декоративне оформлення роботи.

 

6.     Реставрація старих віночків школи (46 год.)

Теоретична частина.Екскурсія до костюмерної школи, демонстрація віночків різних сценічних костюмів. Ознайомлення з правилами догляду віночків, костюмів.

Практична частина. Розплітання старих віночків, сортування квітів, обкручування стеблинок флористською стрічкою, виготовлення листочків. Реставрація старих вінків до танців: «Гопак», «Поліська полька», «Зайонці», «Гопачок», «Юність», «Лірика».

 

7.     Створення віночків різними техніками (32 год.)

Теоретична частина.Різні техніки роботи зі стрічками паперу. Пошарові спіралі для квітів і листочків. Щільні і нещільні спіралі (роли). Квіти з прямими та фігурними стебельцями, їх компонування. Знайомство з бісерним рукоділлям, видами бісеру. Основні прийоми роботи з дротом. Ознайомлення з різновидностями технік нанизування. Технологія виготовлення віночка із зібраної стрічки.

Практична частина.Виготовлення віночка технікою квілінг. Виготовлення елементів для складання квітів, формування їх у віночок. Колективна робота виготовлення віночка з бісеру.Квіти із зібраної стрічки. Створення композиції віночка із зібраної стрічки.

 

8.     Підсумок (4 год.)

Виставка виготовлених віночків. Творчий захист.

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

-         правила безпечної праці з інструментами;

-         історію виникнення українського віночка;

-         основні закони кольорознавства;

-         способи виготовлення штучних квітів;

-         про квіти – символи України;

-         види віночків;

-         правила догляд за сценічними костюмами;

-         поняття про композицію.

Вихованці мають вміти:

-         прибирати своє робоче місце;

-         володіти прийомами вирізування;

-         володіти прийомами гофрування, скручування;

-         виготовляти квіти-символи;

-         самостійно створювати композицію;

-         враховувати колір в композиції віночка;

-         використовувати різні техніки виготовлення віночків;

-         естетично оформлювати вироби.

 

ЛІТЕРАТУРА

1.     Богуш А.М.Українське народознавство.Навчальний посібник / А.М. Богуш, Н.В. Лисенко – К.: Вища шк., 1994. – 397 с.

2.     Олекса ВоропайЗвичаї нашого народу. Етнографічний нарис / Олекса Воропай.. – Мюнхен: Українське видавництво, 1966 – 310 с.

3.     Литвинець Є. М. Голки, нитки, намистинки: Науково – популярна книга: Для середнього шкільного віку/Є.М.Литвинець - К.: Веселка, 1989. – 75 с.

4.     Штучні квіти. – К.: МП «Пам'ятки України». Товариство «Знання» України. 1992. – 24 с.

5.     Сухорукова Е.П. Искусство делать цветы / Е.П. Сухорукова, Л.Г. Чечулинская. – Киев, 1994. – 89 с.

6.     Катрій Юліан. Пізнай свій обряд. / Катрій Юліан – Л.: Свічадо, 2004. – 472 с.

7.     Петров Віктор. Походження українського народу. / Петров Віктор. – К.: Феникс, 1992. – 192 с.

8.     Сапіга В. Українські народні свята та звичаї. / В. Сапіга. – К.: Знання України, 1993. — 112 с.

9.     Лідія Орел Українська родина: родинний і громадський побут / Упор. Лідія Орел. – К., 2000. – 424 с.

10.                       Гликина Н. А. Изысканныебукеты и цветочныекомпозиции для украшенияодежды и интерьера/ Н. А. Гликина. - М.: Издательскийдом МСП, 2007. - 112 с.

11.                       Чудо избумаги (историяквиллинга)// Позакласний час. - 2001. - № 9. - с. 153 – 156



Всі права на статті, ілюстрації, інші матеріали належать Житомирській міській раді та її виконавчому комітету і охороняються законом України. При використанні матеріалів посилання на сайт обов'язкове
301 Moved Permanently

301 Moved Permanently


cloudflare